Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IDN och e-post i framtiden

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-25, 14:04 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Standard IDN och e-post i framtiden

Mail fungerar vad jag har förstått inte bra (eller inte alls?) med IDN. Är det bara en tidsfråga innan det kommer att fungera, eller står utvecklingen helt stilla på den fronten? Går världen mot UTF-8 eller någon annan standard som har stöd för alla typer av tecken? Eller finns det ingenting som tyder på det ännu?

Vad jag undrar är alltså vad ni som är insatta tror; kommer en e-post som namn@åäö.se att vara problematisk om tio år? Eller kommer det att vara nemas problemas?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-25, 17:34 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Det är ju egentligen bara en presentationsfråga i klientprogramvarorna. E-postservrar har haft stöd för IDN-domäner sedan start då IDN är definierat på ett sådant bakåtkompatibelt sätt. Det som måste uppdateras är e-postklienter och i viss mån registreringsformulär på webben (och andra kundhanteringssystem).

Thunderbird har haft bugg 127399 (IDN in email addresses) öppen i snart tio år (!) utan någon patch. Rätt dåligt tycker jag. Webbläsarna har ju haft stödet länge så det är konstigt att e-postklienterna inte ens verkar arbeta på det :-/
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-26, 12:07 #3
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Jag är övertygad om att email kommer att fungera med IDN i framtiden, däremot så vågar jag inte sia om tidsperspektiv. Iom att det nu kommer toppdomäner på olika skript så kommer de också vilja att mail fungerar med IDN.

De länder som nu skaffar sig sina landstoppdomäner i IDN varianter har stora befolkningsgrupper som inte kan ASCII så de har ett stort behov att kunna hantera IDN i mail där.

Och vi som kan leva i ASCII även om vi gärna vill kunna leva helt i IDN kommer få mailklienter som klarar IDN vart det lider.

Däremot så ska man vara medveten om att problemet inte bara handlar om mailklienter. Om jag vill kunna kommunicera med någon som inte lever i Sverige, men våra IDN tecken så måste det till adressöversättning och personen ifråga måste inte minst kunna skriva min mailadress på sitt tangentbord som inte har våra tecken.

Jag har ett ö i mitt efternamn, men om jag lämnar ut en mailadress eva@frölich.se till någon som inte har bokstaven "ö" på sitt tangentbord - hur gör han då?
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-26, 12:45 #4
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av EvaF Visa inlägg
..
Jag har ett ö i mitt efternamn, men om jag lämnar ut en mailadress eva@frölich.se till någon som inte har bokstaven "ö" på sitt tangentbord - hur gör han då?
På samma sätt som någon som inte har ñ på sitt skrivbord kanske? Det finns specialtangenter så som ~ och ¨ för att skriva dessa bokstäver. Dessutom finns ju teckenpaletter i datorns operativsystem.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-26, 17:21 #5
alipang alipang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 62
alipang alipang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 62
Buggen hos Thunderbird skulle väl kunna hanteras av mottagande smtp-relä också? Det handlar ju bara om att dölja xn--... någonstans så att det inte syns på skärmen. Undantagen skulle isåfall vara om man har nån typ av signering. Jag har börjat tråla lite efter en regeluppsättning till sendmail som sköter översättningen. Är det nån här som kanske redan sitter på en sån? Det ser iallafall ut som att sendmail accepterar åäö, men sen inte vet vart mailen ska skickas vidare.
alipang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-26, 22:40 #6
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av alipang Visa inlägg
Buggen hos Thunderbird skulle väl kunna hanteras av mottagande smtp-relä också? Det handlar ju bara om att dölja xn--... någonstans så att det inte syns på skärmen.
Enligt RFC 1035 kan man bara ha tecknen a-z, A-Z, 0-9 samt bindestreck i en domänetikett (label/domändel). Att avkoda IDN-domänerna till sina Unicode-motsvarigheter tillåts alltså inte enligt den ursprungliga DNS-standarden (det är möjligt att det finns nyare dokument som tillåter detta, men dessa har jag i så fall missat och i vilket fall saknas det förmodligen bra stöd för det i diverse programvaror). Unicode-tecken finns alltså bara som en visuell representation i DNS, medan det bara är latinska/anglosaxiska alfabetet med siffror som stöds rent tekniskt för att finna servrar och routa meddelanden.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017