FAQ |
Kalender |
2012-08-28, 22:43 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har tröttnat på mediokra 3G-routrar som utöver att ha värdelösa gränssnitt och hänga sig dessutom behöver bytas ut när de inte stöder nya modem (undantaget Dovado möjligtvis). Därför är min tanke att på sommarstället köra en Mac Mini som WLAN-router med lite Applescript för att ejecta/mounta USB-modemet vid förlorad uppkoppling. Att brygga 3G -> Airport är ju inga problem.
Är detta en bra eller dålig idé? Behöver jag köpa ett externt USB-wifikort för att få ordentlig prestanda eller kan jag förlita mig på den inbyggda? |
||
Svara med citat |
2012-08-28, 23:15 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför inte köpa en Dovado?
|
||
Svara med citat |
2012-08-29, 14:11 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
Svara med citat |
2012-08-29, 15:41 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är det för yber modem om man får fråga
Att ha en osx eller windööws är smaksak, sjävklart kan du använda båda delarna. Ibland behöver man inte angagera sig i att göra script heller om dashboard mjukvaran har "keep alive" eller "redial on failure" etc. Sen hur du vill dela ut det vidare är smaksak också, bridge mode eller om datorn skall agera router. Sen finns de andra lösningar i form av dd-wrt, tomato, openwrt, m0n0wall, pfsense om man föredrar någon nix version. |
|||
Svara med citat |
2012-09-16, 09:17 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det blev en Macbook Air 2011 som router. Fungerar hur bra som helst, kan varmt rekommenderas!
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|