Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Timpris jour

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-31, 10:40 #1
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Standard Timpris jour

Vi ska räkna lite på ett jouravtal mot en kund med jour 24/7 med 2 timmars inställelsetid.
Någon som har erfarenhet av rimlig prisbild (timpris) för att vara tillgänglig kvällar/helger?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 12:01 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Pratar du om du själv ska vara det eller anställda? Ska dom anställda ha beredskap/jour får du räkna du måste betala dom fast kostnad bara för kunna vara tillgänglig + tiden dom åker ut på något.

Om ni bara har en kund med utökat jour avtal får du väl räkna 5-50k i månaden i fast avtalsavgift beroende om du eller hur lågt dina anställda vill slava för.

Timpris är väl lagom mellan 1200-1900h, sedan vissa röda dagar kanske kan vara rimligt med 5000h. Typ midsommar/julafton/nyårsafton.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 12:32 #3
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Pratar du om du själv ska vara det eller anställda? Ska dom anställda ha beredskap/jour får du räkna du måste betala dom fast kostnad bara för kunna vara tillgänglig + tiden dom åker ut på något.
Det blir en kombination av att vi tar det själva och sedan kompletterar med externa resurser.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Om ni bara har en kund med utökat jour avtal får du väl räkna 5-50k i månaden i fast avtalsavgift beroende om du eller hur lågt dina anställda vill slava för.

Timpris är väl lagom mellan 1200-1900h, sedan vissa röda dagar kanske kan vara rimligt med 5000h. Typ midsommar/julafton/nyårsafton.
Jo huvudfrågan är vad man själv värder tiden till, vad priset är på att bli "låst". ;o
Nu var jag mest ute efter erfarenheter på vad som anses rimligt rent generellt. Vi är nog inne och funderar på övre delen på ditt föreslagna intervall
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 12:47 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Olika personer värderar sin tid olika, men vara låst så man aldrig kan åka längre än 2h bort eller behöva vara nykter är rätt nedgradering.

Så skulle nog säga 5-10k extra per vecka är rätt normalt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 13:16 #5
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Jag får ut 1k per dygn som anställd för att ha telefonen påslagen.
Och sedan om jag blir uppringd så tidsredovisar jag extra med timdebitering för jourtiden beroende på om jag kör hemma via vpn eller om jag måste åka in till kontor/datahall etc.
Inställningstiden brukar ligga på 1 timma, men det är extra jouren som har 1 timma då vi har övervakningscentral som är bemannad dygnetrunt så inställningstiden är mycket lägre för dem. Men om de inte kan fixa så får de ringa ut nödvändig personal.

Senast redigerad av BarateaU den 2012-08-31 klockan 13:23
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-31, 17:45 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
[...]med 2 timmars inställelsetid.
Du ska vara medveten om att 2 timmars inställelsetid 24/7 är väldigt kort tid. Normala
tjänster du betalar riktigt bra för ger ofta 4 timmar.

Vad blir penaltyn om du går över 2 timmar? Detta måste beaktas i ditt pris.

Som anställd med jour får man ofta nånstans runt 5k extra för sin jourvecka. Vid jobb
tillkommer ofta minst 3h övertid.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 04:19 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Är det 2 h inställelsetid hela dygnet eller varierar det, som jag förstod det så är det 2 h oavsett när på dygnet det sker.

Du måste h aen person startklar dygnet runt så det borde helt enkelt vara en självkostnad för leverantören som beräknas så här:

365,25*24= 8766 timmar jour per år i snitt.

Det finns 52 veckor per år.

Varje normal vecka har 40 timmar ordinarie arbettid. 88 kvalificerade övrtidstimmar och 40 timmar enkel övertid.

men så har vi ytterligare 10 röda dagar utspridda i almanackan, om vi räknar att var och en av dessa ersätter två ordibnarie arbetsdagar med kvalificerad övertid. så blir det:

KÖT => Kvalificerad Övertid
EÖT => Enkel Övertid
NAT => Normal Arbetstid

52 kalenderveckor:
KÖT +4576 h
EÖT +2080 h
NAT +2080 h

10 helgdagar påverkar:
KÖT + 320 h
EÖT - 160 h
NAT - 160 h

Summa:
KÖT +4896 h
EÖT +1920 h
NAT +1920 h

Kostnaden för leverantören blir:
Summa:
KÖT +4896 h * 2,0 => 9792
EÖT +1920 h * 1,5 => 2880
NAT +1920 h * 1,0 => 1920
Summa: Lön för 14592 timmar
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 04:48 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jour är svindyrt och kunderna är normalt inte särskilt priskänsliga. När kunden tecknar avtalet, så hoppas denna på att aldrig behöva utnyttja jouren. Och om/när kunden väl behöver göra det, så beror det normalt på att någonting har skitit sig rejält. I det scenariot så är kunden beredd att betala vadsomhelst, utan att knorra.

Men om du "kompletterar med externa resurser" så vet du ju redan vad det bör kosta? För jag antar att dina externa resurser inte jobbar gratis? Har man ett litet/medelstort företag, så måste man i princip köpa in tjänsten av en större organisation. Det blir helt enkelt horribelt dyrt annars.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 14:01 #9
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Tack för bra feed-back. Vi landar på ett erbjudande på c:a 12k i veckan. Det blir dyrt, men vi får se vad de säger. Kan tillägga att det "bara" gäller inställelsetid för support på distans (via VPN). Blir ju riktigt dyrt så länge man inte kan slå ut kostnaden på flera kunder, får se vad de säger ...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 16:06 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Med villkoret 24/7 jour med 2 timmars inställesetid så måste du ha en gubbe som är tillgänglig hela tiden så jag tror 12 k i veckan är alldeles för lågt räknat, det blir en årsintäkt på 624 KSEK.

Enligt mina beräkningar innebär det då en timtaxa på 624 000 / 14592 h dvs 42,76 SEK/h som debitering, det tror jag är en riktigt dålig affär för leverantören.

Om man räknar ett lågt arvode på 600 SEK/h så betyder det att man behöver ha en total intäkt på 8 755 200 SEK per år och för att kunna hålla priset 624 KSEK/avtal så borde du ha 14 såna jouravtal.

Men jag skulle nog drista mig till att säga att man borde ha en normal timtaxa på 900 för en sån beredskap och då borde man ha en intäkt på 13 132 800 SEK/år eller 21 avtal.

Men det är ju klart att om TS kan ordna så att kostnaderna är relaterade till intäkten på något sätt så jourorganisationen kan skalas upp vid behov så går det nog att administrera ändå. Men se upp så inte kostnaden skenar iväg, och ha täta uppföljningar så ni har koll på läget.

Rent praktiskt innebär det att du behöver ha 7,3 personer heltidsanställda för att klara att leveraera denna tjänst. det är därför det kallas 7-skift. men det är bara en gubbe som är tillgänglig vid varje enskild tidpunkt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-01 klockan 16:11
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017