FAQ |
Kalender |
2012-09-09, 23:23 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Okej, efter att ha blivit mer intresserad av att skapa musik via datorn så har det naturligt blivit så att man har kollat mer och mer på vad Apple har att erbjuda i form av sina MacBooks och iMacs.
Jag är överlag jättenöjd med Windows och tycker att Apples operativsystem är otroligt krångligt/jobbigt att hålla på med, fast jag har i och för sig bara prövat några enstaka gånger på skolan/affären. En annan aspekt som får en att tveka lite är det väldigt dyra priset. Att Apple är bra på att ta betalt är ju ingen nyhet. Så nu till er som har Macbook/iMacs: 1. Vad är den största anledningen till att Du använder MB/iMac? 2. Är det verkligen skönt att navigera i deras operativsystem? 3. Hur fungerar utbudet av program, är de lika svindyra som själva datorn. Dvs. att man måste betala flera tusen kronor när man väl har sin dator för att kunna använda typ ett musikprogram? Eller finns det som till PC massor med gratis program att använda? 4. Har ni er MB/iMac som en personlig dator eller en arbetsdator? 5. Skulle du säga att man kan ha stor glädje av sin MB/iMac även vid privat bruk? 6. Det går ju rykten om att man aldrig får virus, är det verkligen sant och ska man som till PC skaffa ett antivirusprogram det första man gör? Där har vi några frågor.. |
|||
Svara med citat |
2012-09-09, 23:36 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kör Mac för det är väldig bra kvalitet på hårdvaran, även design är väldigt snygg.
Du får en väldig lång livslängd på dom, sedan dom nya MBP med retina slår väldigt mycket. Skulle aldrig frivilligt gå tillbaka till en burk med windows, du arbetar betydligt mer effektivt på en Mac. |
||
Svara med citat |
2012-09-09, 23:40 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2012-09-09, 23:41 | #4 | ||
|
|||
|
|||
Svara med citat |
2012-09-09, 23:46 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Du arbetar bäst och effektivast med det OS:et du är mest van vid. Det är enbart fråga om vana. Jag håller med om att du får bättre kvalité generellt om du köper en Mac och ja, de är snyggare
|
||
Svara med citat |
2012-09-09, 23:47 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men just att till exempel Garageband finns till Mac och inte till PC gör att man nästan vill köpa en Mac bara för det Och nu när Windows 8 kommer vet jag inte om jag ens vill vara kvar med Windows längre.. Förresten, fungerar program på Mac precis som apps? |
|||
Svara med citat |
2012-09-10, 00:19 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Program på Mac fungerar ungefär som program på Windows. Åtminstone är det "mer likt" windowsprogram än appar. Jag har själv en MacBook Pro som jag använder både till jobb och privat. På kontoret har jag en windows-dator men den är mest för "kontorssysslor". Allt webbarbete gör jag på macen.
Det jag kan sakna från Windows är "Utforskaren/Explorer". Jag är inte helt kompis med Finder men man vänjer sig. Största anledningen till att jag använder mac? Pålitlig och "snygg" hårdvara. Mac OS X är ett erhört enkelt (intuitivt?) system. Mindre komplicerat att använda än Windows. Funkar bra med iPhone och iPad. Nu vet jag inte vilka ljudprogram du använder, men t.ex. Audacity finns ju för Mac. Finns säkerligen fler gratis. För kommersiella program är utbudet nästan likvärdigt med windows. SoundBooth, Ableton, Adobe Soundtrack m.fl. GarageBand följer ju med alla nya macar, och det är ett väldigt kompetent program. |
||
Svara med citat |
2012-09-10, 08:26 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker Windows / OSX är likvärdiga.
Om du gillar att använda terminal är OSX bättre. Jobbar du mot större företag är osx halvkass, många kör sharepoint och dylika saker som är gjorda för internet explorer och då är du körd. Har haft min MBP 20 månader och nu verkar hårddisken kajko och den säger att jag ska reparera den. Det är helt klart längre support och uppdateringar för Windows än OSX, så fort det kommer nytt os och/eller hårdvara hos Apple brukar man missgynnas med uppdateringar. Ett fjantigt exempel är t.ex. att deras mail-program endast uppdateras om du har senaste versionen av deras os, resten skiter dom i. |
||
Svara med citat |
2012-09-10, 09:47 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag har har min Macbook Pro i 3 år. Uppdaterat till 8 GB RAM och en 120 GB SSD och den känns mycket snabb, trots den klena CPU:n. Duger helt klart till det jag gör fortfarande. 1. Vad är den största anledningen till att Du använder MB/iMac? Det är en kvalitetsdator som är robust byggd och jävligt snygg! Den har bra batteritid och världens skönaste touchpad som man kan arbeta med utan att vilja slå ihäl någon :P 2. Är det verkligen skönt att navigera i deras operativsystem? Original kan det vara en del saker som stör, men det finns flera alternativ. Är du van att navigera runt i terminalen, gör så då! Annars kan man installera olika program, jag föredrar Forklift som ser lite ut som Total Commander i windows. 3. Hur fungerar utbudet av program, är de lika svindyra som själva datorn. Dvs. att man måste betala flera tusen kronor när man väl har sin dator för att kunna använda typ ett musikprogram? Eller finns det som till PC massor med gratis program att använda? De flesta program jag använder är gratis eller kostar några kronor. Det finns en hel del bra program som är sjukt billiga på App Store. Dyra program "lånar" jag... Det finns alltid ett alternativ till ett program i OS X känns det som, och majoriteten är väldigt välgjorda, till skillnad från Windowsprogram som kan vara urursla (och då ska vi inte tala om linux då...) 4. Har ni er MB/iMac som en personlig dator eller en arbetsdator? Personlig dator, använder till studierna och det händer att jag gör lite jobb på den med. 5. Skulle du säga att man kan ha stor glädje av sin MB/iMac även vid privat bruk? Ja, min MBP är den enda dator jag använder i dagsläget, mplayerx är underbart bra för filmer, och fler spel kommer till OS X. Kommer köpa en iMac i höst om Apple släpper en ny modell! 6. Det går ju rykten om att man aldrig får virus, är det verkligen sant och ska man som till PC skaffa ett antivirusprogram det första man gör? Virus är inget problem. Det går inte att neka att det inte skulle finnas, men det är som sagt inget problem idag. Det är inget som sprids eller är känt i dagsläget iaf. |
||
Svara med citat |
2012-09-10, 10:59 | #10 | ||
|
|||
|
Citat:
Mängden attacker är inte lika många som till Windows, men när du nu har 100 miljoner naiva användare att rikta dig mot gör man gärna detta. 100 miljoner som fortfarande tror de går säkra. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|