FAQ |
Kalender |
2013-07-30, 16:39 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är det möjligt att köra en sql-server databas på en dedikerad maskin/VPS hos en hostingleverantör och från de olika svenska webbhotellen ansluta till den?
Dvs accepterar Binero, Loopia, mfl att man från sina sajter ansluter till en extern databas? |
||
Svara med citat |
2013-07-30, 16:41 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
I regel är det inga problem :-)
|
||
Svara med citat |
2013-07-30, 16:56 | #3 | ||
|
|||
Administratör
|
Ja det ska inte vara några problem alls. Åt andra hållet skulle du kunna få problem, alltså att webbhotellet inte tillåter externa anslutningar till sin egen SQL.
2013-07-30, 16:57 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det var väldigt positiv info. Tack för hjälpen båda
|
||
Svara med citat |
2013-07-30, 18:07 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
MiniAnton - du bör kanske dock fundera på om det är bästa lösningen. Man vill oftast ha snabba svar från en databas - och att köra det över Internet kan ge dig svarstider som inte är optimala. Har du en VPS någonstans så kan du ju även lägga webbservern där som skall koppla upp sig? Fundera....
|
||
Svara med citat |
2013-07-30, 23:55 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
Svara med citat |
2013-07-31, 10:29 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för eran input. Det tål att tänkas på.
Kan berätta vad det är jag är ute efter så kanske man kan få tips om bästa setup. Antar jag inte är den första som ställs inför detta "problem". Kommer att bygga ett stort antal svenska sajter som alla måste läsa ifrån samma databas. Sajterna kommer skilja sig åt både layoutmässigt och datamässigt, men kommer att dela en del gemensam data och därav kravet på att alla ska kunna läsa ifrån samma databas. Med tiden kommer de här sajterna (som kommer vara inom samma nisch) att ha samlat på sig ett länkvärde som jag vill ta tillvara på bästa sätt. Därav behovet av att få så nära noll footprint som möjligt sett från Googles perspektiv. Har spenderat ett antal timmar senaste dagarna till att försöka klura ut om det här med SEO-hosting är det bästa alternativet. Uppfattningarna skiljer sig åt när man läser på exvis Warriorforum och andra ställen. Hittade också en intressant artikel i ämnet ifrån 2013 men man vet aldrig om det är en partsinlaga det också. http://www.webhostingbuzz.co.uk/blog...ould-avoid-it/ Så frågan här är egentligen om man ska ha SQL-server hosting hos en leverantör och sprida ut sina IP-nummer genom att ha webhostingen på olika svenska webhotell eller om man ska satsa på SEO-hosting där man lägger både webhosting och SQL-server hosting, med risken för att de IP-ranges SEO-hosting leverantören har skulle vara kända (alternativt kommer att bli kända med tiden) av Google och på det sättet fått ett nedvärderat värde. Senast redigerad av MiniAnton den 2013-07-31 klockan 10:35 |
||
Svara med citat |
2013-07-31, 11:09 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tror att du tjänar mer på att inte använda dig av så kallad seo-hosting. Seo-hosting tar tid och ork. Det du sparar på att slopa detta kanske är det hela värt? Samtidigt går meningarna isär om det faktiskt finns något att tjäna på s.k. seo-hosting. Många menar att det är marknadsföringstrick från div. hostingbolag och många menar att det skillnad mellan liv och död.
Personligen tror jag det är slöseri med tid. Gör det som är tekniskt enklast för dina mål. I det långa loppet tror jag man tjänar mest på det. |
||
Svara med citat |
2013-07-31, 12:58 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Sprida ut det på olika webbhotell låter som ett säkert kort. Google kanske ändrar på sin söktjänst framöver så att den kan känna av ett seo nät på nåt vis, verkar ju som att dom inte gillar när man trixar med IP-adresser.
|
||
Svara med citat |
2013-07-31, 13:34 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Stort tack för att ni tar er tid att svara.
gregoff, du säger att SEO-hosting tar tid och ork. Vad är det du menar då? Nu har jag aldrig provat SEO-hosting, men det låter som att det i teorin skulle vara mindre arbete med att ha webbhostingen av några tiotal sajter hos 1 host snarare än att sprida ut det på ett stort antal olika webbhotell med allt vad det innebär av olika inloggningar, gränssnitt, fakturor, kontrollpaneler, mm. Eller? |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|