Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

City Network E-Post

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-24, 02:43 #1
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Medlem

Standard City Network E-Post

Jag nämnde City Network i en annan tråd om webbmail men tänkte det är bättre att skapa en ny tråd som bara gäller City Network då jag är väldigt intresserad i deras atmail-baserad webbmail. Det är dock några saker jag är bekymrad över:

1) Deras SSL certifikat är "självsignerat" och stöds inte av alla e-post klienter.

2) Det är beundrandsvärt att dom har stöd för CalDAV och CardDAV...men dock inte krypterad förbindelse. Deras -DAV servrar har inte SSL. Jag till ju inte att mina kalendrar och kontakter synkas i klartext.

3) Dom säger att dom har stöd för SMTP TSL....dvs krypterad utgående mejl om den mottagande servern (t ex Gmail) också har stöd för det. Men är det verkligen sant? Alla deras standardinställningar är ju utan SSL/TLS. Kan man test det på något sett?

Som sagt, jag gillar verkligen atmail och hoppas de kan bättra säkerheten. Uppskattar kommentarer och rekommendationer.

Det verkar som WN-användare johan1234 jobbar på City Network....har du något att säga om mina bekymmer?
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-24, 12:34 #2
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av amagab Visa inlägg
Jag nämnde City Network i en annan tråd om webbmail men tänkte det är bättre att skapa en ny tråd som bara gäller City Network då jag är väldigt intresserad i deras atmail-baserad webbmail. Det är dock några saker jag är bekymrad över:

1) Deras SSL certifikat är "självsignerat" och stöds inte av alla e-post klienter.

2) Det är beundrandsvärt att dom har stöd för CalDAV och CardDAV...men dock inte krypterad förbindelse. Deras -DAV servrar har inte SSL. Jag till ju inte att mina kalendrar och kontakter synkas i klartext.

3) Dom säger att dom har stöd för SMTP TSL....dvs krypterad utgående mejl om den mottagande servern (t ex Gmail) också har stöd för det. Men är det verkligen sant? Alla deras standardinställningar är ju utan SSL/TLS. Kan man test det på något sett?

Som sagt, jag gillar verkligen atmail och hoppas de kan bättra säkerheten. Uppskattar kommentarer och rekommendationer.

Det verkar som WN-användare johan1234 jobbar på City Network....har du något att säga om mina bekymmer?
Jag kör med deras smtp tjänst och den fungerar riktigt bra. Det är TLS som gäller, annars får du felkod från servern när du försöker skicka. Så nog har de stöd för det
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-24, 18:15 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Det verkar som WN-användare johan1234 jobbar på City Network....
Jobbar det gör han väl ibland (chefer du vet).

Är din fråga inte snarare ett förbättringsförslag till CityNetwork för om det du säger är sant så är det nog dags med krypterade förbindelser på DAV-servrarna.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-26, 09:37 #4
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Citat:

Hej - påbörjade en liten dialog om detta och vi kommer förösöka förbättra. Vi har gjort lite val baserat på att varje kund ofta använder sin egen domän i alla inställningar - inte våra.

1. Detta kommer ändras.
2. Du kan nu köra https - för din kalender. Testade precis i Thunderbird.
3. Vi har stöd för SSL/TLS. Dvs du kan skicka krypterat och vår server skickar vidare krypterat - så länge mottagande server stödjer det. Använd gärna port 587 och se sedan till att du kör STARTTLS.

Lycka till.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-26, 21:20 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Hej - påbörjade en liten dialog om detta och vi kommer förösöka förbättra. Vi har gjort lite val baserat på att varje kund ofta använder sin egen domän i alla inställningar - inte våra.

1. Detta kommer ändras.
2. Du kan nu köra https - för din kalender. Testade precis i Thunderbird.
3. Vi har stöd för SSL/TLS. Dvs du kan skicka krypterat och vår server skickar vidare krypterat - så länge mottagande server stödjer det. Använd gärna port 587 och se sedan till att du kör STARTTLS.

Lycka till.
Johan, tack så mycket för ditt svar och det låter lovande att ni förbättrar ert webbhotell. Jag förstår givetvis att ni inte vill lägga ner pengar på saker som ingen kommer använda men som utvecklingen ser ut så tror jag allting som har med säkerhet att göra är en bra investering....och fler och fler får även upp ögonen för CalDAV och CardDAV. Håll oss uppdaterade. Tack igen!
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-27, 17:19 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Håller med. Will do!
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017