FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2014-02-05, 17:58 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ett exempel på kund som jag har haft är Stockholm kommun. Jag gjorde ett litet programmeringsjobb för en avdelning á 20 000 kr. Jag funderar nu på att lägga upp deras och andas loggor för att andra stora bolag ska känna sig trygga med att anlita oss.
Bör jag fråga kunder innan jag lägger upp deras loggor på min hemsida? Bör jag fråga om jag dessutom gör loggan kllickbar och skriver några meningar om kundcaset? |
||
Svara med citat |
2014-02-05, 18:32 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag vet inte om man måste fråga om lov (kanske om det är varumärken, de kan ju skadas om "fel" webbplatser/personer använder deras logo).
Jag hade nog e-postat ändå för säkerhetsskull. Bara att fråga om du får använda deras logo som referens (kan ju passa på att fråga efter en kommentar om den tjänst du tillhandahållit kunden också.) |
|||
Svara med citat |
2014-02-05, 20:51 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Be dem göra ett uttalande även om ditt jobb ihop med loggan. Ser lite proffsigare än en vanlig referens!
|
||
Svara med citat |
2014-02-05, 20:55 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Upphovsrätt, upphovsrätt, upphovsrätt...
|
|||
Svara med citat |
2014-02-05, 21:16 | #5 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rkesr%C3%A4tt http://sv.wikipedia.org/wiki/Immaterialr%C3%A4tt |
||
Svara med citat |
2014-02-05, 22:42 | #6 | |||
|
||||
|
Till framtiden, tänk på att ta med detta i dina allmänna villkor.
|
|||
Svara med citat |
2014-02-06, 00:40 | #7 | ||
|
|||
|
Citat:
Enligt lagen är det du som tänker använda dig av någon annans material som har skyldigheterna (undersökningsplikt) att ta reda på vem du ska kontakta och hela ansvaret. Sen finns det vissa som tillåter att deras material används utan att göra något, men det ska man inte lita på, om de ändrar sig så är hela bevisbördan din, och då måste du visa dokumentation (läs: avtal) på att du har rätt att använda materialet. Så lyd ett gott råd; Chansa inte utan se till att få tillåtelsen skriftligt. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-02-06 klockan 00:43 |
||
Svara med citat |
2014-02-06, 10:38 | #8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du ska vara extremt noga med att du har lov att göra det.
Ett företag jag jobbade åt fick ett stort kontrakt åt Röda Korset, skrev om det på sin web och använde Röda Korsets symbol som illustration. En dag senare så fanns det inget uppdrag längre. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|