Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lära sig PHP, finns det på svenska?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-06-19, 11:48 #1
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Standard Lära sig PHP, finns det på svenska?

Vill lära mig grunderna i PHP och mySQL. Har tröttnat på att alltid använda andra när man behöver enkla ändringar eller felsökningar.

Finns det någon onlineutbildning för grunderna i både php och mysql? Gärna på svenska.
Eller ännu bättre, en kvällskurs någonstans i Skåne?
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-19, 12:47 #2
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 148
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 148
Youtube, följer en användare där som heter phpacademy.

https://www.youtube.com/playlist?lis...omY1Fb-O9MtFqq
Här har du en lista på LEARN PHP
SweLogan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-19, 15:44 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag har någon bok med underlig översättning. Om det inte är helt hopplöst så försök hitta något på engelska.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-20, 19:46 #4
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Citat:
Ursprungligen postat av SweLogan Visa inlägg
Youtube, följer en användare där som heter phpacademy.

https://www.youtube.com/playlist?lis...omY1Fb-O9MtFqq
Här har du en lista på LEARN PHP
Kan +1 på denna!
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-20, 20:29 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Kimppa Visa inlägg
Kan +1 på denna!
-1 på denna. Skaparen verkar inte helt med på best practices. Allt jag såg, även fast jag bara kikade några minuter, såg halvdant ut. Köra en require_once istället för autoloading (och dessutom förutsätta att du har rätt working directory), börja objektorienterings-tutorial med stdClass är väldigt illa pedagogiskt, använda i princip det enda syntax-alternativet som är nytt för PHP 5.4 i en grundläggande tutorial; [] shortcut för array(), (sure, man bör verkligen använda 5.5 men detta är en tutorial för nybörjare som knappt hört talas om php-versioner) osv osv.

Tyvärr har jag inte något bättre förslag, men kan tycka att det väl ändå bör finnas någon kompetent PHP utvecklare som finner det intressant att göra tutorials, guider etc.

Sen ska väl sägas att jag själv började med betydligt sämre informationskällor än dessa tutorials för 10-12 år sedan och det hindrade mig inte från att skriva en tjänst med hundratusentals requests om dagen inom något år eller två eller fortsätta en professionell bana inom samma område (även om det varierar hur mycket PHP jag skriver).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-28, 19:41 #6
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Jag tror att guiden är till för människor utan tidigare programmeringskunskaper.

Då rekommenderar jag absolut ingen såkallad "black magic" i bakgrunden i form av autoloaders och dylikt.

Det är bra att man lär ut funktionell programmering men självklart ska man även gå vidare sen till t.ex. objektorienterad programmering.

Vet många människor som hävdar att de använder sig av objektorienterad programmering bara för att de bakar in alla deras metoder i klasser och dessa aldrig ens pratar med varandra.

Har inte sett guiden själv, men jag förstår varför han skulle använda sig av include, och require där han även förklarar skillnaderna.


Tycker det är lite väl enkelt att sparka på andra grejer när man inte hostar upp något bättre. Tvivlar inte på dina kunskaper eller något utan säger bara att vill man lära sig så får man ta det som finns tillgängligt liksom.

Dock är det bra att du nämner några bra grejer som är starkt rekommenderat att kika på när man väl har förstått grunderna.

Jag lärde mig från webdesignskolan, den tycker jag väl inte är så bra men använde den själv förr.

Det handlar om att hela tiden utmana sig själv och eftersom han ville ha en på svenska så tycker jag att den kan vara värd att kika på.

Sen om du fastnar är det bara att hojta till här i forumet så får du hjälp liksom.

Men kopiera inte och bara klistra in koden, det har du ingen som helst nytta av. Utan skriv av den själv, så upptäcker du även om du skriver något fel och så får du lära dig om lite olika felmeddelanden i php osv.
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-29, 13:33 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av x264 Visa inlägg
Det är bra att man lär ut funktionell programmering men självklart ska man även gå vidare sen till t.ex. objektorienterad programmering.

Vet många människor som hävdar att de använder sig av objektorienterad programmering bara för att de bakar in alla deras metoder i klasser och dessa aldrig ens pratar med varandra.
Förstår inte alls vad du vill säga med dina kommentarer. Skulle det vara sämre att lära sig objektorienterad programmering från början bara för att det finns dåliga utvecklare som påstår sig använda det? Vill man så snabbt som möjligt komma in i rätt tankemönster så är det en god idé att börja där - funktionell programmering kommer ändå in på ett hörn.

Jag har inte heller sett något särskilt bra skrivet på svenska, engelska är språket som gäller för i princip alla tekniska ämnen (visst, finns säkert bra information på kinesiska eller japanska också men det ligger nog långt bort för de flesta svenskar). De flesta vill förr eller senare även expandera utanför Sverige och då vill man inte gärna sitta med en kodbas med svensk dokumentation.

Eftersom TS skriver att han enbart vill lära sig grunderna för att göra enkla ändringar och felsökningar så kanske det vore mer kostnadseffektivt att helt enkelt bara kolla upp syntaxen (saknar man helt programmeringserfarenhet så fungerar för övrigt kurser i nästan vilket språk som helst för att lära sig grundläggande metodik). Svårt att säga vilket som är affärsmässigt bäst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-29, 14:11 #8
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Förstår inte alls vad du vill säga med dina kommentarer. Skulle det vara sämre att lära sig objektorienterad programmering från början bara för att det finns dåliga utvecklare som påstår sig använda det? Vill man så snabbt som möjligt komma in i rätt tankemönster så är det en god idé att börja där - funktionell programmering kommer ändå in på ett hörn.

Jag har inte heller sett något särskilt bra skrivet på svenska, engelska är språket som gäller för i princip alla tekniska ämnen (visst, finns säkert bra information på kinesiska eller japanska också men det ligger nog långt bort för de flesta svenskar). De flesta vill förr eller senare även expandera utanför Sverige och då vill man inte gärna sitta med en kodbas med svensk dokumentation.

Eftersom TS skriver att han enbart vill lära sig grunderna för att göra enkla ändringar och felsökningar så kanske det vore mer kostnadseffektivt att helt enkelt bara kolla upp syntaxen (saknar man helt programmeringserfarenhet så fungerar för övrigt kurser i nästan vilket språk som helst för att lära sig grundläggande metodik). Svårt att säga vilket som är affärsmässigt bäst.

Det är ju precis det jag försöker komma fram till. De där klippen passar ju TS utmärkt. Måste han däremot ha en svensk guide fungerar ju de fruktansvärt dåliga som finns där ute.

Sämre av den anledningen tror jag inte, men tror att om man lär sig det från början är risken att man bakar in allt i objekt i stället.

Men som jag upplever det har många jag känner helt gett upp programmeringen för att de inte förstår NÄR de ska använda objekt och varför de skulle vara bra. De bakar antingen in ALLT i objekt eller skippar det helt och hållet.

Hur som helst kommer han behöva lära sig både och och att lära sig vad en funktion är och när den ska användas tar inte mer än ett par minuter och övningar att förstå så sitter det sen.

Det ökar ju TS chanser att faktiskt fortsätta med programmering om han känner att han har NÅGORLUNDA grepp om det hela i alla fall. Det ska ju vara en rolig och lärorik erfarenhet.

Sen kan han lika gärna lära sig design patterns och vad de är bra för när han ändå ska lära sig objektorienterad programmering; men fortfarande ska han inte behöva känna att man måste kasta in design patterns på allting. För det är verkligen inte lösningen på alla problem.

Viktigaste är klarhet i hans kod. Jag skiter i om han bakat in 10 design patterns i varandra om han inte ens kan förklara flödet tre månader senare.

Man ska enkelt kunna förstå vad som händer och varför.

Och TS, vad du än gör, om du väljer att försöka gå vidare med något eget projekt sedan inom programmering:

Om du stöter på uttrycket TDD; skippa det ett tag.
Många människor blir helt uppslukade av projektet och skriver 10 tester till varje grej innan de ens har skrivit sin kod.

Det är helt absurt och det blir inte alltid bättre för det! Självklart är det viktigt att testa sin kod och att skriva tester så att systemet fungerar är bra

Men många TDD-personer förespråkar UNIT-tester och så har de ingen aning om hela systemet fungerar bara för att några individuella delar gör det.


Viktigaste av allt i din läroväg:

Skriv kod, analysera kod, skriv om kod!

Läs andras koder, försök skriva om dem om de kan bli tydligare.

Hoppas det går bra i din läroresa och jag önskar dig all lycka till.

If you don’t know where you’re going, any road will get you there. - Lewis Carroll
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-30, 08:56 #9
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av x264 Visa inlägg
Jag tror att guiden är till för människor utan tidigare programmeringskunskaper.

Då rekommenderar jag absolut ingen såkallad "black magic" i bakgrunden i form av autoloaders och dylikt.

Det är bra att man lär ut funktionell programmering men självklart ska man även gå vidare sen till t.ex. objektorienterad programmering.
Man ska ändå inte betraktas som en totalt okunnig om man ska sätta sig och skriva ett eget MVC-ramverk - isåfall lär man sig verkligen i fel ordning.

Jag tycker verkligen att pakethantering och autoloading bör läras ut långt innan man ska skriva en MVC-struktur själv. Också ytterst tveksam till huruvida det ens är lärorikt att skriva en sådan struktur innan man använt en redan välskriven så att man förstår ändamålet med allt "krångel".

Och om någon nu provar TDD och skriver tester innan sin kod, så är allt det betyder att de faktiskt använder TDD Skriver de 10 tester för varje "grej" (enhet) så har de förvisso en väldigt dålig kodstruktur. Annars kan jag hålla med om att man bör vänta med det, då det är väldigt svårt att använda TDD innan man är en rätt så duktig programmerare med koll på kodstruktur/design patterns osv. Dock tror jag det är väldigt intressant att få en introduktion till enhetstester (utan TDD) eller integrationstester i ett mellan-stadie.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-30, 16:40 #10
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Man ska ändå inte betraktas som en totalt okunnig om man ska sätta sig och skriva ett eget MVC-ramverk - isåfall lär man sig verkligen i fel ordning.

Jag tycker verkligen att pakethantering och autoloading bör läras ut långt innan man ska skriva en MVC-struktur själv. Också ytterst tveksam till huruvida det ens är lärorikt att skriva en sådan struktur innan man använt en redan välskriven så att man förstår ändamålet med allt "krångel".

Och om någon nu provar TDD och skriver tester innan sin kod, så är allt det betyder att de faktiskt använder TDD Skriver de 10 tester för varje "grej" (enhet) så har de förvisso en väldigt dålig kodstruktur. Annars kan jag hålla med om att man bör vänta med det, då det är väldigt svårt att använda TDD innan man är en rätt så duktig programmerare med koll på kodstruktur/design patterns osv. Dock tror jag det är väldigt intressant att få en introduktion till enhetstester (utan TDD) eller integrationstester i ett mellan-stadie.
Jag har inte kollat videoklippen som sagt och vet inte vad han bejakar för något.

Tror du missuppfattade mitt inlägg till 100%, men det är okej.

Jag tycker att det är bra att använda sig av TDD, men evanglister av TDD får det bara att låta som att om man inte använder det så är man en "dålig kodare"

Vart nämnde jag att man skulle skriva ett MVC ramverk?
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017