FAQ |
Kalender |
2015-01-07, 21:50 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en fråga angående domännamn. jag hoppas ni hänger med, det är lite snårigt.
Det finns två företag som gör anspråk på ett namn som stavas likadant så när som på en bokstav. Det uttalas dock samma. Det ena företaget (företag 1) har registrerat namnet som sitt företagsnamn (AB) och äger den ena domänen, ett annat företag (företag 2) har inte registrerat företagsnamnet men äger den andra domänen. Företag 1 har som företagsbeskrivning hos bolagsverket att de ska syssla med något helt annat som inte har med domänen och företagsnamnet att göra, medan företag 2 ska jobba exakt med det som domänen heter fast registrerar ett annat företagsnamn (eftersom Bolagsverket inte accepterar att de heter samma) Kan företag 1 ha rätt att kräva att företag 2 inte använder domännamnet trots att domänen inte registrerats i ond tro och om den används till något som är mer passande företagsbeskrivnignen än företag 1? Att tillägga är att företag 2 sedan flera månader redan har använt namnet på produkten och det är allmänt känt medan företag 1 inte ens använder domänen utan den är parkerad. Någon som kan svara med någorlunda säkerthet? |
||
Svara med citat |
2015-01-08, 02:42 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det går inte att svara med någon säkerhet alls utan att se namnen, om man ser namnen kanske man kan svara med 50%-95% säkerhet ungefär.
Inarbetning av varumärke påverkar. Allmän kännedom är jättebra, men det kan man inte bara säga, det måste bevisas. Generiska "termer" påverkar. Om man kan "arbeta" med detta så kan det vara en generisk term. Hur bra man är på att argumentera i ATF-tvister påverkar ganska mycket. Samt en del andra faktorer. Däremot finns det ingen direkt rättighet att tvinga någon att sluta använda en domän i detta fallet. De får väl ansöka om ATF eller stämma dig i tingsrätten, då kan det bli tvingande. |
|||
Svara med citat |
2015-01-08, 09:40 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Domänerna skulle kunna vara cykel.se och cyqel.se. Nu är det inte exakt dessa men det är exakt samma princip.
Att varumärket cyqel.se är inarbetat finns verkligen dokumenterat, logotyp, webbsidor, reklam, grupper på sociala medier med aktiva medlemmar, inkomster för produkten, en större mängd användare. Av det som skrivs ovan har det andra företaget cykel.se, inget. Bara domännamnet och företagsnamnet. Senast redigerad av Titusbramble den 2015-01-08 klockan 09:50 |
||
Svara med citat |
2015-01-08, 11:38 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Cykel är en generisk term, den skulle man antagligen inte vinna i en Atf.
|
|||
Svara med citat |
2015-01-08, 14:59 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kul att Dan hittat tillbaks!
(Sorry för OT) |
|||
Svara med citat |
2015-01-08, 17:51 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej. Då är detta som du skriver en generisk term med en startup-ändelse. Som till exempel "ify".
Så inget att behöva oroa sig för då mao |
||
Svara med citat |
2015-01-08, 18:15 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nej då behöver det inte vara generiskt. Cykelify är ett varumärke som kan inarbetas. Det är inte samma sak. Cykelify kan inte räknas som generiskt. Men om det kan anses som inkräktande på "cykel" (gissar det är det vi pratar om) är omöjligt att säga. Det beror på styrkan i "Cykel"'s inarbetning samt vilken term det är i verkligheten.
Men detta teoretiska exempel är så teoretiskt nu att det antagligen inte avspeglar verkligheten. Så råden är inte värda mycket antagligen |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|