FAQ |
Kalender |
2004-01-21, 20:16 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Håller som sagt på med layouten till en webbhsop som ska sälja 2 ev. 3 versioner av samma mjukvara.
Hela poängen med siten ska vara att besökaren ska lockas till ett köp. Har läst på mycket i ämnet och gjort en ungefärlig layout. Vad jag nu letar efter är liknande sidor som har en bra design. Efter vad jag har hittat hittills så tycker jag endast att webferret.com och imesh.com har lyckats bra. Om det nu är så viktigt som alla säger varför finns det så få bra designade sidor? Finns det någon som kan rekommendera bra gjorda sidor (i säljande syfte) som man kan titta på och hämta ideer ifrån? |
||
Svara med citat |
2004-01-21, 20:44 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
webferret.com tycker jag ser ut som en i högen, inte direkt snygg och ser inte så seriös ut, imesh däremot ser ut som motsatsen. Det viktiga är väll att få designen att se påkostad och seriös ut.
|
|||
Svara med citat |
2004-01-21, 21:37 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
winamp.com och real.com är väl båda ok, mycket bättre än webferret i alla fall. Personligen tycker jag att vilken sajt som helst som ska få en att ladda ner mjukvara ska tala om för mig vad mjukvaran gör, direkt, på 2 sekunder... men det kanske bara är jag som är rastlös.
|
||
Svara med citat |
2004-01-21, 21:58 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2004-01-22, 00:07 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
iMesh ger ett "exploderande" intryck och det gör ju en besökare mer nyfiken. (Dock inte om det är "oseriöst exploderande")
iMesh var en snygg sida. |
||
Svara med citat |
2004-01-22, 01:27 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Webferret är bra för att man snabbt får en överblick över den och direkt vet vad man ska göra för att gå vidare. Samt att man börjar sidan med att ta ett beslut.. Men som sagt.. om det ser snyggt ut eller inte skiter jag i så länge det säljer.
real.com är bättre än winamp.. men det är lite fusk när programmet är så välkänt. Själv måste man försöka tala om för besökaren vad programmet gör direkt dom dyker upp på sidan. Inte bara lista "nya" features. Är det någon som har exprimenterat med olika layouter och märkt skillnad i antalet fullföljda köp? |
||
Svara med citat |
2004-01-22, 01:51 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Grafiskt flashig design är inte det viktigaste. Men det kommer på andra plats, om designen är snygg så visar det att man är seriös och lägger ner arbete på sajt.
Det viktigaste (som iMesh) är A-Ladda hem gratis! B-Funktion C-Främsta fördelarna Webferret gillade jag inte. Designen gav inget förtroendegivande intryck. |
||
Svara med citat |
2004-01-22, 02:31 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2004-01-22, 23:39 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Designen i sig är mycket viktigt. Dock är det många siter på nätet idag som är alltför "plottriga", dvs för mycket information på för liten yta.
En webbplats som skall vara säljande måste vara mycket ren, man måste väcka intresse hos besökaren inom 3-5 sekunder. Dessutom måste intresset vara tillräckligt starkt för att klicka sig vidare. Färgvalet är faktiskt viktigare än vad många tror. Försök att uppnå en harmoni och ett lungt i siten. Detta ger inte bara resultat i form av att besökaren stannar kvar, effekten blir även att man minns delar av siten bättre. Så korta regler för en bra design: 1) Liten textmassa på inträdessidan 2) Kort och koncis säljande text. Max 2-3 meningar. 3) Människan har mycket kort minne, vi kan hålla ungefär 5-7 olika saker i huvudet samtidgt. Låt därför inte besökaren besväras av icke relevant information. 4) Lugna färger som harmonierar med det ni vill säga besökaren 5) Bilder som har med sammanhanget att göra! (många siter brister på denna punkt) Ok, några korta råd baserad på erfarenhet från ett antal olika projekt. Vänliga Hälsningar |
||
Svara med citat |
2004-01-25, 05:18 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Inspiration finns alltid att hämta hos templatemonster.com. De har säkert något som kan sätta sprätt på din egen kreativitet. Lycka till! MrL |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|