FAQ |
Kalender |
2006-07-05, 15:00 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Ibland har jag försökt att kontakta bloggare inom en viss nich för att få dem intresserade av min webbsida (inte den i min profil här på WMN, den är under uppbyggnad). Min sida har varit relevant för bloggarna ifråga, men trots detta har responsen alltid varit sval.
Jag är ganska tekniskt lagd som person, och upplever att jag ofta har problem att kommunicera med icke tekniker. Därför skulle jag uppskatta att få lite tips om hur man skapar en relation med bloggare för att på detta sätt enklare komma ut med sina nyheter. Oftast så är jag faktiskt läsare av bloggen ifråga. Men det vet ju inte bloggaren alltid om. Jag brukar vara ganska rak på sak, och det kanske inte alltid uppskattas då mina tips kanske uppfattas som reklam. Även om jag inte säljer något. Mina tips brukar vara väldigt korta. En länk och en kort beskrivning av sidan. Det hade jag uppskattat att få, om jag hade haft en blogg. Men uppenbarligen tänker inte alla som jag... Man kan tycka att bloggare borde ta till sig tips om sidor. Men att de inte gör det beror antingen på att min nyhet inte alls är relevant, eller att de får så många tips så att de har svårt att sålla. Ofta upplever jag dessutom att många bloggare läser andra bloggar och skriver om det som andra skriver om. Så det kanske egentligen handlar om att förmedla sitt budskap till en bloggare som har många andra bloggare som läsare? Hur identifierar man isåfall sådana bloggar? Samma sak gäller även när jag kontaktar journalister. Förstår ni min problematik, även om jag skriver ganska generellt? Är det någon som har några generella tips att dela med sig av? Ps. Detta är det enda ämnet under "Marknadsföring och kommers" som jag tror att denna tråd passar i. Men flytta den om det skulle vara opassande på något sätt. |
|||
Svara med citat |
2006-07-05, 15:22 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bloggosfären är olikt från den övriga webbvärden. Bloggarna frågar inte varandra om de vill byta länkar, de kräver inte att du länkar tillbaka till dem om de länkar till dig. De är inte ute efter Google PR eller att hamna högt på sökmotorn - de är helt enkelt inte ute efter länkbyten bara för länkbytens skull.
Tipsar du om din blogg i en kommentar så räknas det som spam. I en kommentar kommenterar man själva inlägget som skribenten har skrivit. Vill du få igång din egen blogg så ska du följa de två grundreglerna: 1) Låt bloggarna själv hitta dina texter (är det intressant kommer de blogga om din blogg & länka till dig) 2) Kommentera på andra bloggar, men kommentera deras inlägg och länka aldrig till dig själv i brödtexten. Din kommentar ska handla om dem, inte om dig och din blogg. Jag har hängt i bloggosfären i över ett år nu, "I know everything" |
|||
Svara med citat |
2006-07-05, 15:30 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Att skapa en egen blogg, med syftet att promota mina egna saker, låter inte som en så bra idé. Det känns dömt att misslyckas. Och problemet kvarstår. Hur får jag de som bloggar att läsa min blogg |
|||
Svara med citat |
2006-07-05, 15:35 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu börjar jag förstå varför människor inte förstår dig, för nu är jag en av dem som inte har en aning om vad du är ute efter.
Citat:
2) Kommentera på andra bloggar, men kommentera deras inlägg och länka aldrig till dig själv i brödtexten. Din kommentar ska handla om dem, inte om dig och din blogg. - vad är det du inte förstår i de två tipsen? |
|||
Svara med citat |
2006-07-05, 15:48 | #5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Ang. dina tips: 1) Hur menar du att de skall hitta mina texter? De lär inte skriva in url:en till min sida av en slump... Mina sida är inte så känd, men ändå relevant för bloggen. 2) Bra tips! Det är nog bra att bygga upp en relation med bloggaren. |
|||
Svara med citat |
2006-07-05, 17:19 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Varför inte betala dem för att skriva om dig/dina sidor?
|
|||
Svara med citat |
2006-07-05, 19:15 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Blackex, mm, nu kanske vi förstår varandra bättre. Punkt 1 besvarar du själv genom att kommentera punkt 2 Dessuom räcker det ganska långt att pinga bloggportalerna.
Jag kommenterar själv sällan på andra bloggar ändå är min blogg sådär poppis fastän jag "privatbloggar". webbteknik, bloggarna och dess läsare ser faktiskt kritiskt på betalda inlägg. Det var en het diskussion uppe för inte så länge sedan och det fanns inte något bloggare som var positiv inställt till betalda inlägg om produkter eller tjänster, även om aftobladet/expressen vill få sina läsare att tro det. Bloggläsarna tycker dock det är okej att skriva "arvoderade" inlägg så länge det framgår tydligt. Den bästa lösningen är att köpa annonsplats hos en bloggare och eventuellt låta denne få en gratis produkt/tjänst ur sortimentet. En sådan lösning uppmuntrar men ställer inga krav på att bloggaren ska tvinga fram en åsikt om produkten. Dessutom, glada bloggare som känner att de är respekterade som skribenter och inte bara en marknadsföringsplats tenderar att skriva mycket mer generösa inlägg om saker. Jag tycker personligen att man inte ska heller ska hålla igen genorisiteten vid ett erbjudande om en produkt. Tänker man långsiktigt så är ett blogginlägg om en produkt ovärderlig i pengar då inlägget kommer att finnas tills bloggen raderas. Bloggarnas inlägg (nyckelord) tenderar även att hamna på sökmotorernas förstasida. |
|||
Svara med citat |
2006-07-06, 09:27 | #8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Ibland har jag sett en finess som gör att blogginlägg delvis publiceras på andra bloggar, med automatik. Det brukar vara om en blogg skriver om och länkar till ett blogginlägg på en annan blogg. Vad kallas det, och hur fungerar det? Det är ju också ett sätt att nå bloggarna indirekt. |
|||
Svara med citat |
2006-07-06, 11:55 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Paul Graham är en person jag ofta finner ha konstiga åsikter, men just den här artikeln han har skrivit om hur man "nyttjar media", den är mycket intressant:
http://www.paulgraham.com/submarine.html Att skriva pressreleaser är ganska tidskrävande, det kan lätt ta 3 veckor att få en text att mogna. Man får lägga ned den, läsa igen, se om det finns tvetydigheter, se om saker kan tas bort, se om den är allt för "säljande", känna sig för om den tilltalar sin målgrupp, bestämma sig om man spretar för mycket i sitt budskap och istället bör fokusera budskapet. Att som programmerare skriva pressreleaser kan vara lite av en "kill your darlings"-upplevelse, man älskar alla sina coola finesser, men en pressrelease kanske inte har tid/utrymme att nämna alla. Kan du skriva om dina egna saker och få det intressant, att ha med någon information utöver "jag finns, besök mig, använd mina tjänster", då kommer det att läsas, och då kommer bloggar kommentera. Ex. du har startat ett mejeri, då tar du med någon marknadsinformation du har, tex "vi äter dubbelt så mycket glass på sommaren, och då äter vi ändå 5 glassar om dagen på vintern", "keso är ingen storsäljare längre, fast den bara har 4% fetthalt, folk äter bara bredbar glass". I texten så framgår det att det är mejeri.se som står för budskapet. Hajja? Som sagt, det är lite vagt och abstrakt att skriva generellt om PR och i slutändan handlar det bara om att synas (och förstås) i mängden på ett attraktivt sätt. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|