Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotells driftinformation

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-03, 18:55 #1
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Ganska ofta klagas det på webbhotellens support etc i detta forum. Från företrädare av webbhotell framförs ofta att vi som kunder måste kontakta dem och få rätt information från rätt ställe, jag är helt med på detta.

Men vad skall man som kund tro när det just nu på leverantörens hemsida står:
"Aktuell driftstatus: inga kända problem"

Det har under hela eftermiddagen fram till nu pågått en attack mot en av deras mail servers (naturligtvis den vi ligger på) så att åtkomst av mail varit omöjlig.

När man sitter 15 minuter i telefonkö och hela tiden blir uppmanad att kolla driftstatus på hemsidan och sedan kommer fram till support och får besked om driftstörningen, blir man som sagt något irriterad.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-03, 18:59 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Kan säga så här att många leverantörer medvetet håller inne med sina problem.

Sedan tar många bort driftinfon dagen efter eller tidigare, tycker det ska vara som krav att man som kund kan se vilka problem ett företag har haft senaste året.

Sedan kanske man inte behöver skriva att en servern var nere 1 minut men avbrott över 5min som rör kunder bör informeras och lagras.

Är mycket noga med att vi själva informerar om problem som varit, men självklart är det inte säkert att man kan skriva ut driftinfon direkt utan kanske är viktigare försöka lösa felet än skriva massa info.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-03, 20:29 #3
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Personligen gillar jag att ge information, ibland hinner man inte uppdatera i den takt som kunderna kanske vill men jag säger hellre mer än för lite, i längden ger det bättre respons än att tiga.
Min åsikt är att man ska dra ut driftinfo så fort det är ett problem som är märkbart för slutkunden, t.ex. en omstart som tar ett par minuter eller uppdateringar och liknande.

När det gäller stora och allvarliga fel är nog de flesta lika tagna på sängen och inriktar sig på att laga felet istället för att uppdatera driftinfon, först och främst vem man direkt när felet inträffar väldigt lite om vad och allraminst varför det gått åt pipan på en specifik tjänst, via telefon har man kanske mer färsk information att ge.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-03, 22:14 #4
Janus Janus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Janus Janus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Personligen föredrar jag som kund att få för mycket information och sålla ut vad jag tycker är viktigt själv. Om inte annat så för att över tiden kunna utvärdera webbhotellet. Den mer detaljerade informationen behöver ju naturligvis inte ligga öppen för alla att se, utan det räcker ju att kunderna kommer åt den.

Principen att vara öppen på det viset är ju speciellt viktigt om webbhotellet har kunder med reseller-konton eller andra sidor där webbhotellets kunder i sin tur har kunder som undrar vad som händer. Om jag hade haft en kund som skulle se på något på min webbsida vill jag ju kunna ge en vettig förklaring om sidan råkar vara nere när kunden skall se den. "Näe.. jag vet inte.." låter väl inte riktigt lika seriöst som "Servern blev överbelastad av ett problem med en felaktig router, webbhotellet har nu löst problemet och köpt ytterligare utrustning för att förhindra att det händer igen"?

Går mycket hellre till är ärligt webbhotell som redovisar sina problem och på det sättet visar att de bryr sig om mig som kund, än ett som mörkar.. Ärlighet varar längst sägs det väl...
Janus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-06, 19:12 #5
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
du kan kolla "downtime" på http://uptime.pingdom.com/
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-06, 19:18 #6

Citat:
Originally posted by fredlund@Jan 6 2007, 19:12
du kan kolla downtime på http://uptime.pingdom.com/
Är värdelöst i grunden, då den endast övervakar webbhotellets server där deras sida ligger.

Normalt så har ett webbhotell många mer servrar samt säger inte om mail eller annat är nere.

Sedan stämmer inte deras statistik där alls bra alltid, såg att vi hade fått en topp denna månaden som säger 45min down som inte har varit.

Sedan har vi ett "riktigt" pingdom konto som vi betalar över som även säger att vi inte har haft någon down den tiden.

Så om systemet buggar så mycket att den kan generera down i 45min som inte ens har funnits så är det rätt stora felmarginaler.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017