FAQ |
Kalender |
2007-09-09, 21:14 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är det säkert att köpa en domän på faktura inom Sverige? DVS att jag får en domän och sen har jag 30 dagar på mig att betala. Finns det en chans att bli lurad på det sättet?
|
|||
Svara med citat |
2007-09-09, 21:20 | #2 | ||
|
|||
Banned
|
Oftast så får du domänen _NÄR_ du betalt fakturan...
|
||
Svara med citat |
2007-09-09, 21:46 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Lägg upp dig som åf, alt använd ett konto hos din nuvarande leverantör så kan du få den registrerad vid beställning om de tillåter detta. Annars så kan du ju betala med kort och få det reggat typ direkt.
|
||
Svara med citat |
2007-09-09, 22:02 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Oj, jag kom på själv att mitt första inlägg var otydligt.
Jag menar när man köper en domän privat av någon. Är det då säkert att ta det på faktura? Eller bör vi använda oss av Escrow eller liknande? |
|||
Svara med citat |
2007-09-09, 22:56 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Sedo tar ju ut komission.
|
|||
Svara med citat |
2007-09-10, 17:30 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Upprätta först en viljeförklaring där säljaren förbinder sig att överlåta domänen när köparen betalat, samt att köparen förbinder sig att betala säljaren det belopp som anges i viljeförklaringen och att betalningen endast är giltig under förutsättningen att domänen överlåtes på köparen innom en föreskriven tid.
När båda parter har skrivit under viljeförklaringen är det som ett vanligt avtal och solklart vilken skyldighet parterna har enligt avtalet om någon missköter sig. Personligen överlåter jag aldrig en domän innan betalning skett, eftersom att en domän kan hinnas överlåtas till annan innan köparen hinner göra rätt för sig, medans rena pengar kan man alltid återkräva via kronofogdemyndigheten. Detta avtal ligger till grund för själva överlåtelsehandlingar som upprättas och betalningen som mottages. Se till att namn och organisationsnummer/personnummer framgår. |
||
Svara med citat |
2007-09-10, 19:05 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker det beror rätt mycket på vem man har att göra med också. Är det ett välkänt företag som säljer, så ser jag ingen större risk.
Vid min hittills största domänaffär anlitades en jurist som överlåtelsehandlingarna deponerades hos. När jag fått betalt skickade han in överlåtelsen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-09-13, 15:45 | #8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är internetgirot bra?
|
|||
Svara med citat |
2007-09-13, 16:31 | #9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kanske är en total knäppskalle och detta ligger ju inte på någons "bord" men skulle det inte kunna vara en idé att vi som fortfarande är fler än några hundra till antalet sätter upp någon typ av "de facto - avtal" som kan användas som en trygghet för både köpare och säljare !?
Visst kan var och en sätta upp sina egna köpeavtal med instruktioner och betalningsvillkor osv, men jag tror ändå att det skulle kunna vara en liten säkerhetskänsla för en osäker köpare om det finns någon typ av standardavtal (och kanske med tillhörande avsiktsförklaring som bilaga). Det kanske kunde vara något som internetgirot och eller Payson/payPal kunde vara med och ta fram och ha nedladdningsbart från respektive hemsida.. Vad tror ni ? |
|||
Svara med citat |
2007-09-13, 23:59 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Låter som en superfin idé! =) |
|||
Svara med citat |
Svara |