Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Godaddy lägger site i frame

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-22, 22:30 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Såg precis... En kund har satt upp egen server och skaffat domän och forwardat den till sin server själva.
De använder godaddy och siten har lagts i en enda stor frame. Jag får inte tag i deras folk nu, men är detta något som fler varit med om? URLen i adressfältet är alltså statisk, och när man hovrar på en länk så ser man ipadressen/min_sida istället för domänen/min_sida etc. Alltså inte godtagbart.

Är detta en inställningsfråga? Känns som en rätt oönskad funktion.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-23, 07:51 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Sätt ett A-record till IP adressen.

Alternativt, använd typ DynDNS och lägg ett CNAME till DynDNSen.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 19:27 #3
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Jag har tagit mig tid att spana lite på det där nu. För det första hade kunden valt "mask" där man kan maskera webbplatsens URL. Detta är en lite halvmysko tjänst som godaddy erbjuder om man frågar mig. Hela siten läggs i en frame, och man får möjlighet att välja title och desc som sidan ska ha.

Jaja, sen problem nummer två, att IP-adressen visas. Grejen är att när man surfat till domänen så forwardas man bara till en IP, en redirect 301 för att vara exakt. I Godaddys kontrollpanel får man välja mellan 301 eller 302 - varav båda egentligen är ganska oönskade.

Denna valmöjlighet får man direkt på domänens förstasida. Sen kan man klicka sig vidare in på mer avancerade dns-sidor där man kan skapa A-records med mera.

Det jag gjorde var att lägga till ett A-record till rätt IP och raderade helt den vanliga redirecten...

Förhoppningsvis blir det bra då, men än så länge (10 min efter) har inget vettigt hänt. Det kanske tar några timmar...

Men för att ställa en rak fråga: Att man kommer till ipadressen/minsida.html istället för domänen/minsida.html när man klickar på en länk - beror det på att A-recordet inte fungerar?

En annan grej, man kan ange TTL för varje A-record, vad har denna för betydelse?
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 20:08 #4
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 170
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 170
Citat:
Originally posted by totoo@Feb 17 2008, 20:27
Men för att ställa en rak fråga: Att man kommer till ipadressen/minsida.html istället för domänen/minsida.html när man klickar på en länk - beror det på att A-recordet inte fungerar?

En annan grej, man kan ange TTL för varje A-record, vad har denna för betydelse?
Att du kommer till en IP adress är nog för att länken pekar dit (a href="http://<ip>/..."). Om länken pekat till en riktig domän, som inte fungerat, så hade din läsare gett dig ett felmeddelande att domänen/sidan inte kan hittas.

Du kan ange TTL för varje record i din DNS zone. Det anger hur länge en dns klient (d.v.s. alla andra dns servers som resolvar ute på nätet.. ns1.comhem.se m.fl) får lov att cache'a just detta namnet. Om det är ett namn som ändras ofta så skall du sätta ner denna tiden för att ändringarna skall slå igenom snabbt.

/Martin
martin-lb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 20:23 #5
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Tack för svaret, nu funkar det.

Nej, alla länkar är relativa och inleds med "/" ... Det var bara en fråga om tid innan alla DNS-prylar uppdaterades, för jag har inte rört något sedan sist, och nu funkar det som jag vill ha det.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017