Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att söka ett jobb som webbdesigner...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-06-30, 16:37 #1
joacim joacim är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
Nykomling

Hej

Ganska ny här, brukar inte posta så mycket men finner det alltid intressant att se vad ni tycker och tänker om saker =)

Jag skulle vilja veta lite om era tankar kring detta med att söka jobb som Webbdesigner/Webbgrafiker eller liknande jobb. Jag sitter själv i den positionen där jag söker jobb och om jag inte får det kommer jag studera vidare. Eventuellt studera och jobba extra. (jobbar lite extra hos Forss Webservice AB)

Dom flesta av oss vet hur svårt det är att få jobb inom denna bransch om man inte är GRYMT bra och framförallt ha bra kontakter.

Oftast vill företagen anställa dom som kan ALLT grafik/programmering mm. Visst finns det dom som är bra på allt. Men många är dom inte.

Jag själv är mer inne på grafik och vet av erfarenhet att programmerare kommer i första hand då funktion med databaser o.s.v går i första hand. Detta är oftast ganska självklart. Men samtidigt lite tråkigt då oftast användargränssnittet och utseendet kan bli lidande.

Jag skulle därför vilja veta vad ni tycker att man som grafiker med ett stort intresse för användargränssnittet och XHTML/CSS och liknande saker ska göra för att få ett jobb. Jag har en portfölj som jag tror är ganska bra. Men jag vet inte om jag har lyckats förmedla det till dom som i sin tur anställer folk.

Jag har även läst ämnen som ASP.NET C#, php, JavaScript mm, men är inte direkt en klippa på det. Jag är mer en grafiker. Därför undrar jag hur och vilka jobb jag kan söka.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni besökte min hemsida. Och därefter sa vad ni tycker och tänker om mina chanser. Vad kan jag göra för att förbättra mina chanser till ett jobb.

Tack

Joacim Nitz

Arbetslös Webbdesigner med ett brinnande intresse för färg och form.

www.nitzdesign.com
joacim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-30, 20:36 #2
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar

Har du eget företag/F-skattsedel?

- Om inte, föreslår jag att du startar ett.
Har hört att om man inte ska ha ett namn på företaget utan endast ett företag så kostar det 0:-
(Nämndes i ngn tråd här på WN)

Bättre avkastning för din del än att ansluta sig till t.ex Bolagskraft eller dylikt.

Jag var inne och kollade snabbt på såväl din hemsida, och ditt CV,
och tycker allt ser MKT bra ut!

Det enda jag saknar är prisreferenser, dvs. kostnad på de olika projekten.
- Kanske även löpande timkostnad.

Jag mfl. här på WN letar säkert efter talanger inom såväl grafik/design och programmering,
så du kan gärna skicka ett PM/E-mail angående prisuppgifter till de resp. projkekt.
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-30, 23:23 #3
Nykomling

Nykomling

Nästan 100 träffar på denna tråd och ett svar. Antingen är det svårt att svara på mina frågor eller så är det litet intresse i dessa frågor =)

Starweb: Tack för att du tar dig tid och tycker till. Här följer några svar;

Har du eget företag/F-skattsedel?
Svar: Nej det har jag inte. Hemsidan är inte tänkt som en tjänst utan är mer tänkt som en portfölj för att visa upp mina kunskaper som i sin tur ska ge en anställning. Eller först och främst en arbetsintervju =)

Jag var inne och kollade snabbt på såväl din hemsida, och ditt CV,
och tycker allt ser MKT bra ut!
Svar: Super tack. Kul och höra!

Det enda jag saknar är prisreferenser, dvs. kostnad på de olika projekten.
- Kanske även löpande timkostnad.
Svar: Jag förstår vad du menar. Men det borde vara ganska orelevent då jag söker en anställning. Det skulle också vara ganska svårt att sätta några exakta priser.

Jag hoppas det finns fler här som har något att säga om detta med att söka jobb.

Kram på er! =)
joacim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-01, 05:35 #4
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Hej!
Jag var på väg att svara här igår, men det blidde inte så...

Jag tycker att du gör/har gjort ett kanonjobb och det där med F-skatt är absolut aktuellt för din del skulle jag tro. Vad jag reagerade på när jag klickade runt på din site, var att "den här killen lägger ner mycket tid på sina projekt"... Som företagare tror jag nog att din höga kvalité skrämmer lite då tid är pengar...

Gör några "mindre" verk och sätt gärna ut priser eller en slags värdering på dina skapelser..

F-skatt kostar ingenting men vill du registrera firmanamn kostar det minst 800kr (eller är det 1000kr nu?). Du betalar summan x antal län...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-01, 11:58 #5
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem

villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem

Varför inte tjäna lite extra medans du väntar på att få anställning?
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-01, 12:36 #6
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Fixa F-skatt så får du nog inga problem med att få in jobb...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017