Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vinner vi något på detta?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-14, 13:15 #1
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Säg att vi har (t.ex.) en hemsida om godis som heter xxxgodis.se.

Så blir domänen godis.nu ledig, som rankar rätt bra i Google sedan gammalt, och vi slår till snabbt.
Vi lägger in en 301:a på den och pekar godis.nu till vår vanliga sida (xxxgodis.se)

Givetvis kan vi nu kanske få lite trafik till oss (som egentligen skulle till den gamla godis.nu-sidan), men vinner vi även något i Googles ögon? Dvs smittar den "gamla" styrkan i godis.nu av sig något på vår etablerade domän?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 14:03 #2
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Jag skulle tro det, ja.

Om det är en gammal domän torde det finnas en del, kanske rent av rätt många, inlänkar av olika art och av olika karaktär.

Dessa länkar går givetvis till den gamla sidan, men med tanke på hur mycket gammalt material som finns på internet kan man lugnt räkna med att det kommer att ta några år innan alla dessa har antingen tagit bort länken till din sida eller förnyat texten.
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 14:52 #3
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Citat:
Originally posted by Conth@Jan 14 2009, 13:15
Vi lägger in en 301:a på den och pekar godis.nu till vår vanliga sida (xxxgodis.se)
Vad som sker är att all den kraft godis.nu har kommer istället att gå till er riktiga domän. D.v.s. att de inlänkar som godis.nu har kommer google se som era istället så länge 301:an ligger där. Jag är dock av den uppfattningen att man inte ska göra så då de inlänkar som godis.nu har kan vara irrelevanta för din sida och på så sätt kan skada din sida. Vad jag "brukar" göra är istället att på den nya domänen lägga en sattelitsida med relevant content och sedan länka från den sidan till er riktiga och på så sätt få en start, relevant länk till er från en relativt start sattelitsida.

Ps. råder förmodligen delade meningar, jag berättar bara hur jag brukar göra nu =)
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 15:19 #4
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Vi lägger in en 301:a på den och pekar godis.nu till vår vanliga sida (xxxgodis.se)

Vad som sker är att all den kraft godis.nu har kommer istället att gå till er riktiga domän. D.v.s. att de inlänkar som godis.nu har kommer google se som era istället så länge 301:an ligger där. Jag är dock av den uppfattningen att man inte ska göra så då de inlänkar som godis.nu har kan vara irrelevanta för din sida och på så sätt kan skada din sida. Vad jag "brukar" göra är istället att på den nya domänen lägga en sattelitsida med relevant content och sedan länka från den sidan till er riktiga och på så sätt få en start, relevant länk till er från en relativt start sattelitsida.

Ps. råder förmodligen delade meningar, jag berättar bara hur jag brukar göra nu =)
Jag såg det också som ett alternativ. Det kanske kan ses som något "justare" mot dom som tror sig klicka till den "gamla" sidan. Dock är det lockande att kunna tillgodoräkna ev. "länkkraft" från den gamla domänen direkt till vår befintliga sida . Detta givetvis förutsatt att vår sida handlar om liknande saker som den vi lägger 301:an på. (godis i detta exempel)

Om man lägger en info-sida som visas några sekunder och sedan skickar besökaren vidare till oss... Ytterligare ett alternativ. Antar att det hanteras på samma sätt av Google som ditt förslag (dvs Google tar ingen hänsyn till en fördröjd "ompekning")
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 15:47 #5
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Originally posted by -Viktor@Jan 14 2009, 14:52
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Vi lägger in en 301:a på den och pekar godis.nu till vår vanliga sida (xxxgodis.se)

Vad som sker är att all den kraft godis.nu har kommer istället att gå till er riktiga domän. D.v.s. att de inlänkar som godis.nu har kommer google se som era istället så länge 301:an ligger där. Jag är dock av den uppfattningen att man inte ska göra så då de inlänkar som godis.nu har kan vara irrelevanta för din sida och på så sätt kan skada din sida. Vad jag "brukar" göra är istället att på den nya domänen lägga en sattelitsida med relevant content och sedan länka från den sidan till er riktiga och på så sätt få en start, relevant länk till er från en relativt start sattelitsida.

Ps. råder förmodligen delade meningar, jag berättar bara hur jag brukar göra nu =)

Jag såg det också som ett alternativ. Det kanske kan ses som något "justare" mot dom som tror sig klicka till den "gamla" sidan. Dock är det lockande att kunna tillgodoräkna ev. "länkkraft" från den gamla domänen direkt till vår befintliga sida . Detta givetvis förutsatt att vår sida handlar om liknande saker som den vi lägger 301:an på. (godis i detta exempel)

Om man lägger en info-sida som visas några sekunder och sedan skickar besökaren vidare till oss... Ytterligare ett alternativ. Antar att det hanteras på samma sätt av Google som ditt förslag (dvs Google tar ingen hänsyn till en fördröjd "ompekning")
Om du använder dig av en fördröjd ompekning är jag ganska säker på att Google kommer tolka det som att ni har något fuffens för er. Den enda ompekningen som är "Google vänlig" på långsikt är just 301an, och så vitt jag vet kan man väl inte sätta en fördröjning på den(!?)

Jag håller med Viktor, men nu pratar du ju om er sida "xxxgodis" och domänen "godis.nu". Den senast nämnda handlar ju med största sannolikhet (det bästa är om du kan säkerställa det innan) om just godis, och bör alltså ha tillräckligt relevanta inlänkar för att inte skada er sida.

Google skulle tolka det som att "godis.nu" har byttnamn/webbadress till "xxxgodis".
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 20:28 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag skulle valt att använda den bästa domänen som huvuddomän. Godis.nu är i mina ögon mycket bättre för besökarna än någotkrångligtprexfixgodis.se. Ibland går man för långt i sina försök att optimera sidan och glömmer bort det som är snyggast och bäst för besökarna. Skicka istället över länkkraften från er tidigare domän (med en 301-redirect) till den nya, godis.nu.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 21:44 #7
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Jan 14 2009, 20:28
Jag skulle valt att använda den bästa domänen som huvuddomän. Godis.nu är i mina ögon mycket bättre för besökarna än någotkrångligtprexfixgodis.se. Ibland går man för långt i sina försök att optimera sidan och glömmer bort det som är snyggast och bäst för besökarna. Skicka istället över länkkraften från er tidigare domän (med en 301-redirect) till den nya, godis.nu.
I detta hypotetiska fall hade det nog varit bäst... B)
I verkligheten har man nog oftast investerat mycket, och har ev. sitt varumärke, i huvuddomänen.

Liten utvikning:
Kan det tillföra något att köpa in en ny "ren" domän med ett bra domännamn (t.ex. snask.se) och lägga en 301:a på den till vår huvuddomän? Kan det hjälpa vår huvuddomän med avseende på sökordet "snask"? Antar att snask.se aldrig kommer tillföra något alls eftersom den har en 301:a när Google hittar den!? eller?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 22:25 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
I detta hypotetiska fall hade det nog varit bäst... B)
I verkligheten har man nog oftast investerat mycket, och har ev. sitt varumärke, i huvuddomänen.
Sant att man kan ha mycket investerat i ett varumärke/domän som gör det olämpligt att byta "ansikte utåt".

Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Liten utvikning:
Kan det tillföra något att köpa in en ny "ren" domän med ett bra domännamn (t.ex. snask.se) och lägga en 301:a på den till vår huvuddomän? Kan det hjälpa vår huvuddomän med avseende på sökordet "snask"? Antar att snask.se aldrig kommer tillföra något alls eftersom den har en 301:a när Google hittar den!? eller?
När det gäller det andra exemplet med snask.se, en helt nyregistrerad domän (som aldrig varit reggad, eller i varje fall inte på flera år) så tror jag inte det tillför något att göra en 301:a ur ett SEOerspektiv. För att det ska ge något värde måste domänen i fråga ha inlänkar. Har den inte det vet nog inte ens Google om att den finns.

Nyttan med att registrera den och göra en 301:a ligger i så fall i att det kan ge lite type-in-trafik (folk som bara chansar och själva skriver in snask.se i browsern). Du skulle ju kunna fixa lite inlänkar till snask.se genom att använda den URL:en i t.ex några länkkataloger och sedan göra en 301.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 23:01 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag har inga egna erfarenheter av den metoden du föreslår Conth, eftersom den räknas som back hat. Men det är ganska enkelt att dra slutsatsen att det går att leda länkkraft från t ex en snappad domän genom att göra en 301 till sin egen, eftersom Google har bannat sidor som gjort så.

Du kommer inte att bli bannad om du gör så här en gång. Inte heller två gånger. Men sätter du det i system så är det mest en tidsfråga innan du åker ut ur index.

Metoden med länk som Viktor föreslår är enligt min mening bättre (och säkrare). Det kan ses som lite utav en gråzone. Men jag tror att Google skulle vara betydligt mer förlåtande i det fallet att de upptäcker vad du håller på med. Oavsett vilket så blir det svårare för Google att upptäcka fula länkar, än fula 301ór. Det är normalt att ha många inlänkar. Men det är inte normalt att ha många 301´or av den typen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 07:43 #10
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 14 2009, 23:01
Jag har inga egna erfarenheter av den metoden du föreslår Conth, eftersom den räknas som back hat. Men det är ganska enkelt att dra slutsatsen att det går att leda länkkraft från t ex en snappad domän genom att göra en 301 till sin egen, eftersom Google har bannat sidor som gjort så.

Du kommer inte att bli bannad om du gör så här en gång. Inte heller två gånger. Men sätter du det i system så är det mest en tidsfråga innan du åker ut ur index.

Metoden med länk som Viktor föreslår är enligt min mening bättre (och säkrare). Det kan ses som lite utav en gråzone. Men jag tror att Google skulle vara betydligt mer förlåtande i det fallet att de upptäcker vad du håller på med. Oavsett vilket så blir det svårare för Google att upptäcka fula länkar, än fula 301ór. Det är normalt att ha många inlänkar. Men det är inte normalt att ha många 301´or av den typen.
Vi har inga planer på att sätta något i system alls.

Den ursprungliga frågan kommer sig av att vi ser en domän till försäljning på ett av våra viktigaste sökord och funderade över vad denna domän kan vara värd för oss.

En sak är såklart att hindra en konkurrent från att utnyttja domänen, nästa steg var tanken på om vi kan dra nytta av den själva - på ett tillåtet sätt.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017