FAQ |
Kalender |
2009-01-24, 17:26 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Eller rättare sagt rankar dem väldigt dåligt.
Jag har några stora sidor som rankar högt på sökord och undersidorna lika så. På framsidan har jag dock vissa länkar i <div> som så här: <div style="position:absolute; left:600; top:760; background-color: #FFFFCC; width:300"> <FONT SIZE=-1 FACE="Georgia">Rubrik Några meningar text lank. </font> </div> Alla sådana här länkar rankar väldigt dåligt i Google jämfört om jag hade lagt dem i brödtexten på sidan. Varför blir resultatet så dåligt när jag på samma sida har en länk i denna <div> jämfört med om jag skulle ha haft en länk i brödtexten. Undersidorna som länkas till i brödtexten hamnar skyhögt upp, medan undersidorna som länkas till i div hamnar skylågt ner i Googles resultat. Varför? Är det något som är uppenbart fel med koden ovan som gör att resultat blir dåligt för Google? |
||
Svara med citat |
2009-01-24, 17:41 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att dina sidor fått en sämre position behöver inte alltid ha med din kod att göra.
Men en renare variant vore om du körde: <div class="kontenta"> <h1>Välkommen</h1> Jag skriver och länkar till följande sajt. Check it out!</p> </div> |
||
Svara med citat |
2009-01-25, 11:44 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Någon som vet? |
||
Svara med citat |
2009-01-26, 02:11 | #4 | |||
|
||||
|
Jag har också svårt att tro att länkar i en <div> rankar sämre. För det första, varför skulle de göra det? Var det tidigare en fördel som Google ville att folk skulle sluta missbruka? Och varför då inte i så fall ge dem samma värde som en länk i <body>. Något annat som talar emot är att det knappast finns några länkar utanför en <div> i moderna hemsidor.
Och bird200? Du säger "än om jag lägger dem i brödtexten". Jag anser att brödtexten på i stort sett varenda sida ligger i en <div>, ofta kallad "main" eller "content". Google "gillar" tydligen ren och enkel kod, men när/om Google väl hittar en länk så tror jag inte de sänker värdet på den bara för att den omgivande koden är krånglig. En renare kod gör bara indexeringen enklare (och kanske mer korrekt). Fördelen med Mattias omskrivning är att den använder <H>- och -taggar, istället för <font>- och -taggar som varit omoderna sedan Franska revolutionen. |
|||
Svara med citat |
2009-01-26, 10:05 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är beredd att sätta ett finger på att det inte är pga <div> som den rankar sämre. Möjligen att den skulle kunna bedömmas vara spammig om den absoluta positioneringen är överdriven <div style="top:-10000"> osv,. så den är dold. Men i detta fall, knappast...
|
||
Svara med citat |
2009-01-26, 19:06 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ja, absolut. Det dåliga sökresultatet beror med all säkerhet inte på divven utan att länken är nedsjunken i en dy av stora och små bokstäver, font, size, face, style, b, br, br och återigen br. Det är helt enkelt dålig kod - och säkerligen det som straffas. |
|||
Svara med citat |
2009-01-27, 02:31 | #7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-01-28, 18:18 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Google rankar inte något sämre bara för att det ligger i <div>.
|
|||
Svara med citat |
2009-01-28, 20:02 | #9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Din: lank såhär bör det se ut: sökord Observera att sökordet måste vara relaterat till innehållet på din sida. Eller rättare sagt sökordet bör förkomma i texten på den sidan som du länkar till. |
|||
Svara med citat |
2009-01-31, 20:42 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |