Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ersätta rubrik med bild

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-02, 17:54 #1
Steffe Steffe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Steffe Steffe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Ibland vill man byta ut sina rubriker mot bildfiler där man kan använda snyggare typsnitt och få hela sajten att se snyggare ut. En metod är att dölja h1-taggen med display: none, och istället visa en bild som innehåller texten. Nu undrar jag om detta kan värderas negativt på något sätt av Google och andra sökmotorer? Det skulle ju kunna misstolkas, t.ex. att man har irrelevanta sökord i h1-taggen eller liknande. Nu är det inte så i mitt fall, utan jag vill skriva exakt samma ord som i h1-taggen, fast i en bildfil istället för att kunna påverka utseendet i högre grad. Vad tycker sökmotorerna om detta? Finns det risk att bli straffad för att man använder en metod som kan användas för fusk, trots att man inte fuskar själv?
Steffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-02, 19:04 #2
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Jag gör något liknande på nästan alla mina sajter, där jag använder text-indent: -9999px; för att dölja texten och lägga en bakgrundsbild på h1-elementet istället. Hittills har jag inte blivit bannad

Bara en anekdot men jag känner inte att jag kan säga något mer definitivt, det får klokare människor göra.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-02, 19:12 #3
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Annars kan jag rekommendera sifr (Scalable Inman Flash Replacement). Riktigt bra teknik och sökmotorvänligt.

http://www.mikeindustries.com/blog/sifr/
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-02, 20:07 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Om du visar andra saker för Google än för dina besökare så sysslar du med greyhat eller blackhat-seo och du kan bli bannad/penaliserad/whatever.

Så enkelt är det.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-02, 20:44 #5
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by ztream@Feb 2 2009, 20:07
Om du visar andra saker för Google än för dina besökare så sysslar du med greyhat eller blackhat-seo och du kan bli bannad/penaliserad/whatever.
Så enkelt är det.
Det kanske bara är jag, men jag upplever ditt inlägg som mycket kryptiskt. Det var väl ganska självklart att användningsområdet här var helt oskyldigt, i stil med att byta ut sidans namn i klartext till logotypen med motsvarande text. Då är ju frågan huruvida det finns risker med mitt och Steffes beskrivna tillvägagångssätt trots att man har en kritvit hatt?

Se Roger Johanssons post om detta för min motivering till varför jag vågar göra som jag gör: http://www.456bereastreet.com/archive/2005...s_to_hide_text/
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-02, 21:07 #6
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Inte meningen att vara kryptisk. Det jag menade var att oavsett hur du titulerar dig så är det något Google kan straffa dig för. Spelar ingen roll vad ditt syfte är, du vilseleder Google.

Rogers post säger inte att det är okej heller
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-02, 22:16 #7
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by MMC@Feb 2 2009, 14:44
Det var väl ganska självklart att användningsområdet här var helt oskyldigt, i stil med att byta ut sidans namn i klartext till logotypen med motsvarande text. Då är ju frågan huruvida det finns risker med mitt och Steffes beskrivna tillvägagångssätt trots att man har en kritvit hatt?
Mat Cutts sa en gång - Du har din fulla rätt att gömma text för besökarna, men vi på GOOGLE har då vår fulla rätt att inte visa den sidan i våra sökresultat.

Även om syftet är att visa en snyggare bildtext i stället för en vanlig text så är det i alla fall en teknik som kommer att flaggas so grey hat.

Ta en blind person som använder en sreenreader, tror du att texen som ligger indent: -9999px; kommer att vara synlig för screenreadern? There is your answer...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-02, 23:50 #8
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 2 2009, 23:16
Ta en blind person som använder en sreenreader, tror du att texen som ligger indent: -9999px; kommer att vara synlig för screenreadern? There is your answer...
Ja?
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-03, 00:14 #9
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Ta en blind person som använder en sreenreader, tror du att texen som ligger indent: -9999px; kommer att vara synlig för screenreadern? There is your answer...
Ja?
.!
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-03, 00:49 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vid en manuell granskning av din sida så tror jag inte att Google skulle misstycka. Men Googlebot kan omöjligt veta att det står samma sak i bilden som i din h1. Det enda den ser är att du försöker dölja text för besökaren och det räcker normalt för att bli misstänkliggjord enligt Googles algoritmer. Du kommer inte att bli bannad, men risken för att bli straffad bör vara ganska stor.

Som vanligt inom SEO så finns det sällan en enskild faktor som avgör din ranking. Men dold text (oavsett syfte) är definitivt en dålig start. Jag hade rekommenderat en eventuell kund att inte använda sig av dold text, även om jag inte kan ge några säkra bevis för att det skulle skada dig i det här fallet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017