FAQ |
Kalender |
2009-05-28, 08:52 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag är heltidsanställd på ett företag och har varit det de senaste 3 åren. Jag är ansluten till Unionens A-kassa. Jag har ett företag (KB) vid sidan om där jag driver en sidoverksamhet. Jag har talat med Unionen per telefon och dom har bett att få återkomma (2 gånger), jag har även mailat utan svar. Innan mitt sista tålamod rinner ut så tänkte jag fråga här för att få en bättre kontroll på läget. Är det någon som är med om en liknande situation som mig? Räcker det att bara vara med i "vanliga" A-kassan eller måste man vara med i egenföretagar-versionen också? Och det största orosmomentet, vad händer om jag blir arbetslös? Nekas jag ersättning pga min bisyssla? Värt att notera, bisysslan tar inte mer än ett par timmar per vecka oftast. |
||
Svara med citat |
2009-05-28, 09:22 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Det svar jag har fått är att det räcker med att vara med i den vanliga a-kassan, är själv bara med i den.
Däremot så kan din bisyssla ställa till det för dig om du skulle bli arbetslös då du inte räknas som arbetslös iom att du har ett aktivt företag. Det går att komma runt det genmom att bevisa att det bara är en "hobbyverksamhet" mendet är väldigt mycket papper som ska skickas och granskas till höger och vänster. |
|||
Svara med citat |
2009-05-28, 09:29 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
OK. Så i värsta fall får man antingen sälja firman eller med hjälp av underlag styrka att det är en hobbyverksamhet, alternativt vilande rörelse?
|
||
Svara med citat |
2009-05-28, 09:30 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Så länge företaget klassas som bisyssla så räcker det med vanligt medlemskap i Unionen. Sen så spelar inkomsterna från företaget också en stor roll vid en ansökan om akassa men det är en annan fråga.
Det finns några fler trådar om just akassa och eget företag om du vill läsa mer. |
|||
Svara med citat |
2009-05-28, 11:12 | #5 | |||
|
||||
Medlem
|
Vet inte hur mycket det skiljer mellan olika a-kassor men detta går att läsa på Små A's hemsida.
http://www.smakassa.se/ersattning/villkor/bisyssla/ Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-06-08, 17:40 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du får inget "mer" för att du är med i egenföretagarkassan mer än att de kan ha kurser och dylikt som skulle kunna vara något. Tyvärr är det så att man som företagare inte har så mycket att hämta med att vara medlem i Akassa ändå. Ofta är det ju knappast så att man kanske ens KAN sälja ett företag om efterfrågan viker, och det kanske inte heller går att göra det vilande beroende på typ av verksamhet, så då återstår att GE BORT det för att få någon Akassa i sig om det skulle bli så illa. |
||
Svara med citat |
2009-06-08, 18:38 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-06-13, 18:12 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-06-13, 20:08 | #9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
A-kassorna definierar bisyssla väldigt snävt. Troligen blir du tvungen att lägga ner ditt företag/sälja för att få ut a-kassa.
|
||
Svara med citat |
2009-06-13, 20:29 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |