Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jaha, så har det hänt då....

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-14, 22:01 #1
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
Hej!
Har letat lite här i forumet men inte funnit svar på min fråga riktigt.

Så här är det:

..... att jag inte fått in en betalning i tid... *Suck*

Så vad gör man, jo, man kontaktar ju företaget på något sätt och ifrågasätter vad betalningen har tagit vägen, på ett trevligt sätt. Gjordes 10 dagar efter förfallodatum via telefonsamtal.

-"Ja, någon sådan har vi inte fått tyvärr från dig, kanske blivit något strul på posten?"

Så vad gör man när man får ett sådant besked?

Man kan ju skicka en faktura på nytt, men hur sätter man då förfallodatum? Man har ju just gått miste om 20 dagar så att säga..... Som företagare och man inte har miljoner i omsättning så är man ju ganska sårbar...

Hos vem ligger bevisbördan i detta fall? Vem är det som har rätt i detta fall?

Ska jag skicka en ny faktura och ge dom ytterliggare 20 dagar på sig att betala?
Eller ska jag skicka en betalningspåminnelse?

Tips mottages tacksamt!

/Jonas
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-14, 22:29 #3
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Ögnade igenom de där trådarna och såg inget om intrum (www.intrum.se).
Jag har bara positiva erfarenheter från dem. Tyvärr vet jag inte hur det är med indrivning av mindre summor från privatpersoner. De är väl värda sina pengar när det gäller fakturor i 100kkr klassen iaf... Mot en i sammanhanget obetydlig summa ringer de styrelser etc för att få företaget att betala...

Ang. betalningstid så låter 20 dagar för påminnelsen rimligt. var glad för det... Jobbade ett tag med ericsson och de klarade knappt av att betala på 30 dagar pga byråkrati... De hann inte behandla en faktura på 30 dagar...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-14, 22:58 #4
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
Hej igen!

Tack för trådarna men.....

kanske missat ngt men hittar fortfarande inget svar på min fråga riktigt. Ni får väl skälla i så fall... :-)

Citat:

Så vad gör man, jo, man kontaktar ju företaget på något sätt och ifrågasätter vad betalningen har tagit vägen, på ett trevligt sätt. Gjordes 10 dagar efter förfallodatum via telefonsamtal.

-"Ja, någon sådan har vi inte fått tyvärr från dig, kanske blivit något strul på posten?"

Så vad gör man när man får ett sådant besked?

Man kan ju skicka en faktura på nytt, men hur sätter man då förfallodatum? Man har ju just gått miste om 20 dagar så att säga..... Som företagare och man inte har miljoner i omsättning så är man ju ganska sårbar...

Hos vem ligger bevisbördan i detta fall? Vem är det som har rätt i detta fall?

creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-15, 00:14 #5
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Originally posted by creoweb@Dec 14 2004, 22:01
-"Ja, någon sådan har vi inte fått tyvärr från dig, kanske blivit något strul på posten?"

Så vad gör man när man får ett sådant besked?

Man kan ju skicka en faktura på nytt, men hur sätter man då förfallodatum? Man har ju just gått miste om 20 dagar så att säga..... Som företagare och man inte har miljoner i omsättning så är man ju ganska sårbar...

Hos vem ligger bevisbördan i detta fall? Vem är det som har rätt i detta fall?

Ska jag skicka en ny faktura och ge dom ytterliggare 20 dagar på sig att betala?
Eller ska jag skicka en betalningspåminnelse?
Du ringer kunden och "svär" lite över posten tillsammans med kunden och frågar om du ska skicka en ny faktura. Dom svara säkert ja och då säger du att "pga posten har strulat med fakturan så förlänger vi sista dagen till den xx (datum fyra dagar senare) Är det ok?" Sen faxar du över en faktura med noteringar om det nya datumet. I dom flesta fallen kommer kunden att betala om dom vill betala. Och går inte det så får du köra med inkasso osv.

Att du ringer ökar dina möjlighet att få in dina krav.

/Janne
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-15, 01:33 #6
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Vad jag förstått det så får du om du i avtalet skrivit in en punkt om obetald faktura, begära påminnelseavgift på "påminnelsen", det är inte ditt fel att posten strulat, om kunden nu inte ljuger. Men vill du vara snäll för den här gången skippa det och be kunden betala inom några dagar.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017