FAQ |
Kalender |
2004-12-14, 22:01 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Har letat lite här i forumet men inte funnit svar på min fråga riktigt. Så här är det: ..... att jag inte fått in en betalning i tid... *Suck* Så vad gör man, jo, man kontaktar ju företaget på något sätt och ifrågasätter vad betalningen har tagit vägen, på ett trevligt sätt. Gjordes 10 dagar efter förfallodatum via telefonsamtal. -"Ja, någon sådan har vi inte fått tyvärr från dig, kanske blivit något strul på posten?" Så vad gör man när man får ett sådant besked? Man kan ju skicka en faktura på nytt, men hur sätter man då förfallodatum? Man har ju just gått miste om 20 dagar så att säga..... Som företagare och man inte har miljoner i omsättning så är man ju ganska sårbar... Hos vem ligger bevisbördan i detta fall? Vem är det som har rätt i detta fall? Ska jag skicka en ny faktura och ge dom ytterliggare 20 dagar på sig att betala? Eller ska jag skicka en betalningspåminnelse? Tips mottages tacksamt! /Jonas |
|||
Svara med citat |
2004-12-14, 22:09 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2004-12-14, 22:29 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ögnade igenom de där trådarna och såg inget om intrum (www.intrum.se).
Jag har bara positiva erfarenheter från dem. Tyvärr vet jag inte hur det är med indrivning av mindre summor från privatpersoner. De är väl värda sina pengar när det gäller fakturor i 100kkr klassen iaf... Mot en i sammanhanget obetydlig summa ringer de styrelser etc för att få företaget att betala... Ang. betalningstid så låter 20 dagar för påminnelsen rimligt. var glad för det... Jobbade ett tag med ericsson och de klarade knappt av att betala på 30 dagar pga byråkrati... De hann inte behandla en faktura på 30 dagar... |
||
Svara med citat |
2004-12-14, 22:58 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej igen!
Tack för trådarna men..... kanske missat ngt men hittar fortfarande inget svar på min fråga riktigt. Ni får väl skälla i så fall... :-) Citat:
|
|||
Svara med citat |
2004-12-15, 00:14 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Att du ringer ökar dina möjlighet att få in dina krav. /Janne |
||
Svara med citat |
2004-12-15, 01:33 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad jag förstått det så får du om du i avtalet skrivit in en punkt om obetald faktura, begära påminnelseavgift på "påminnelsen", det är inte ditt fel att posten strulat, om kunden nu inte ljuger. Men vill du vara snäll för den här gången skippa det och be kunden betala inom några dagar.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|