FAQ |
Kalender |
2005-06-03, 05:15 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är amatörfotograf och tänkte försöka sälja några bilder via en hemsida. Dvs digitala utskrifter. Till detta tänkte jag tillämpa förskottsbetalning.
Bilderna är konstnärliga erotiska nakenbilder av tjejer. Men då finns risken att mindreåriga beställer och det vill man ju inte. Jag är privatperson med A-skatt och vill bara på detta sätt finansiera hobbyn. Inget annat, iaf inte i dagsläget. Har inte råd med smarta betallösningar osv. Hur gör jag? Går det att hindra barn att köpa, eller går det att kontrollera detta? |
||
Svara med citat |
2005-06-03, 05:40 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det beror ju helt på vad du kommer använda för betallösning. Om du tex använder dig av kerdirkorts betalning så kan ju ingen minderårig köpa. För det är ju inte många under 18 som har kreditkort. Skulle ju vara om dom har fått tag på något och det kan ju inte du göra nått åt.
Om du därimot använder sms eller telefonibetalning så är det en annan femma. Då kan vilken minderåring som helst lyfta på telefonen och ringa ett betalsamtal eller skicka ett sms. Bästa sättet för dig är nog att använda dig av kreditkort. Men det tråkiga är att det finns många i vårat avlånga land som inte "vågar" betala med sitt kreditkort. |
||
Svara med citat |
2005-06-03, 06:13 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tanken var att slippa detta genom att tillämpa förskottsbetaling till tex PlusGiro, ungefär som när man handlar med privatpersoner på Tradera eller Ebay.
Att ta kontokort eller Paynova tex kräver väl ett företag? |
||
Svara med citat |
2005-06-03, 11:28 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ålders kontrollen har jag ingen bra koll på. |
|||
Svara med citat |
2005-06-03, 11:35 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
(Har inga svenska tecken just nu)
PayPal ar oftast bara jobbigt att skaffa for att kopa nagot, om man inte redan har Paypal. Jag skulle daremot nog skicka med P.F och ha en personnummerkoll vid bestallningen for att verifiera dels att personen ar myndig samt att personnumret ar korrekt. Mvh Martin |
||
Svara med citat |
2005-06-03, 11:43 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2005-06-03, 12:40 | #7 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Postförskott är ju svårt på en digital fil så vida man inte bränner en CD eller liknande. Att sälja till sverige endast vore ju jättesynd, målgruppen är ju säkert enorm WW. Thomas
2005-06-03, 13:12 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är frågan om att sälja en papperskopia, dvs en utskrift av bilden.
|
||
Svara med citat |
2005-06-03, 14:07 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Detta att ta personnummer då jag tar uppgifter att skicka mot postförskott är inget jag gör. Frågade posten om detta.
Så hur gör man annars nu, det är frågan om åldern kontra erotsikt material som jag funderar över, inte själva betallösningen. Hur gör andra, tex fotografer som säljer sina alster via sin hemsida? Hur mycket ansvar har jag osv? |
||
Svara med citat |
2005-06-03, 15:57 | #10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ansvar? Du har ett ansvar att leverera det du tar betalt för, oavsett om kunden är 10 eller 90. Med tanke på att minderåriga knappast har gott om pengar och hittar all porr (ja, porr, inte erotik - de vet oftast inte skillnaden) på annat sätt så finner jag det smått otroligt att Kalle 7 år skulle hitta din hemsida och lyckas beställa prylarna. Dessutom kräver ju Posten (ICA etc) oftast legitimation när man hämtar paket.
Vem som helst kan gå in i en bokhandel och beställa böcker av/med David Hamilton, R.C. Horsch, Bob Carlos Clarke, Michelle Serchuk, Roy Stuart, Annie Strinkle, Maurizio Maori, Wolfgang Eichler med flera. Har svårt att tänka mig att dina bilder skulle vara mer upprörande om de är som du beskrivit. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|