FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Halloj WN:are.
Håller på att göra bokslut för första året och har fastnat lite. Håller på att gå igenom punktlistan som finns i Visma E-ekonomi för bokslut, där en punkt heter "Är resultatet för föregående år omfört till kontot för balanserat resultat?" Vad ska jag göra där? då det inte fanns ett förgående år? och hur blir det med detta årets resultat? ska den flyttas över till kontot för "Balanserat resultat"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om jag minns rätt så kör du Aktiebolag numera?
Jag brukar göra så här: Steg 1: Verifikationsdatum: 2014-12-31 Det beräknade resultatet ska in på kontot för "årets resultat" (2014 års resultat) Steg 2: Verifikationsdatum: 2015-01-01 Innehållet på kontot "Årets resultat" (2014 års resultat) ska flyttas till "Föregående års resultat" för nu är det ju 2015. Steg 3: Verifikationsdatum: 2015-02-28 (När bolagsstämman hålls) Flytta innehållet från "Föregående års resultat" till "Eget kapital" eller "Balanserat resultat". I enlighet med vad bolagsstämman beslutade hur föregående års resultat ska hanteras. Sen är det klart. Senast redigerad av Conny Westh den 2015-01-06 klockan 14:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om det är första året behöver du inte omföra föregående års resultat eftersom du inte hade något
![]() Och att omföra föregående års resultat är ju som det låter, att göra det för det föregående året, vilket du inte kan göra förrän du har börjat bokföra på det nya året, dvs det är något du gör när du börjar bokföra år 2. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|