FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Nu är jag rätt förbannad. Har en kund som uttryckligen vägrar betala fastän jag har skickat ut påminnelse och inkasso. Kunden har inga problem med leverans, men vet att det är väldigt tidskrävande att kräva in pengar via tingsrätten, och därmed jävlas (då han vet att han lika gärna kan skita i att betala). Fakturan handlar om ett par tusen, så det är inte gigantiska siffror, men det stör mig att de beter sig så här. Hur ska jag gå vidare för att kräva in dessa pengar, och visa att det inte är mer än rätt att betala för något man har beställt/avtalat? Företaget har betydlig större kapital att driva det hela mot sin fördel (eftersom samtliga parter står för sina egna advokatkostnader när det handlar om små fall som denna), men vilka avgifter kan jag lägga på, för att täcka min tid för att driva in pengarna? Hur ser processen ut? Någon som har gjort detta tidigare, som kan ge lite tips och råd? Idag är det min kund, imorgon kanske din, så är tacksam för all hjälp som kan bidra till att sätta stopp för deras "filosofi" om att inte behöva betala, för att processen är jobbig.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är inte tingsrätten du ska till utan kronofogden. Det är nästa steg efter inkasso. Läs mer på deras hemsida:
https://www.kronofogden.se/Ansokaomb...elaggande.html
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Not är att jag kan ta ut en tillägga avgift på 380.. Men det verkar vara allt..(?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Enda du kan lägga på om du vinner är typ 1.5k eller liknande kaffe pengar. En sak du kan göra för undvika detta i framtiden är skriva in i avtal alla tvister ska avgöras i skiljedomstol, där kan det rinna iväg miljoner i kostnader som du kan kräva om det behövs. Dock ska du vara säker på din egen sak om man ska använda den möjlighet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
På Kronofogdens hemsida finns förklaring till hur du fyller i ansökan och mycket bra vägledning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Avtalet säger dock att kunden ska stå för alla kostnader som berör indrivning av skuld, men antar att detta blir en parallel rättegång för det, eller kan man köra det i samma, som man skickar till kronofogden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om "personen" bestrider den? I ditt första inlägg lät det som att det handlade om ett större företag. I så fall förstår jag inte riktigt varför de skulle bestrida din faktura, har aldrig varit med om något liknande. Om det inte finns några tveksamheter så kommer de helt säkert att betala.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eget ombuds omkostnader är 380kr. Citat:
|
||
![]() |