FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag fattar ingenting när det kommer till licencer -.-
Jag har laddat ett litet "library" som står under LGPL-licencen. Kan jag använda detta bibliotek kommerciellt? Måaste jag skriva att jag använder biblioteket? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har du över huvud taget läst texten? Men visst kan det vara klurigt att förstå texten då den är lite "juridisk" kanske. Men då är google din vän...
http://www.gnu.org/licenses/lgpl.html (läs slutet) http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_Lesser_Ge..._Public_License (andra stycket) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om jag fattar licensen rätt.. så kan du använda den kommersiellt, men du måste göra libets källkod tillgängligt och du måste skicka med LGPL licensen för libet och skriva att du har använt det.
men det beror även på HUR du använder libet.. om du modifierar det så måste ändringarna släppas under samma licens, men om du laddar det så behöver du inte göra ditt programs kod tillgänglig, bara libets köd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Edit: Ångrade mig. Skrev bara dumheter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är väl trög, men jag fattar faktist ingenting
![]() magic, så om jag lägger in ett biblioteks funktioner i mitt webbprojekt, räcker det då att länka till bibliotekets hemsida ån stans på sidan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förenklat innebär GPL att om du använder ett GPL:at bibliotek i din applikation så måste även din applikation vara GPL.
Om du använder ett LGPL:at bibliotek kan du distribuera din egen applikation under vilka villkor som helst. I båda fallen skall du (om jag minns rätt, men det är ju bara at läsa texten) behålla information om vem som skrivit koden och var man kan få tag på källkoden. Den stora skillnaden är alltså att du med LGPL inte automatiskt måste sprida din egen källkod. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|