FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag registrerat en -----.se domän.
---- är samma som ett aktiebolag som jag skall informera om heter. De skulle säkert få rätt till det vid en tvist. Jag tänker peka om domännamnet till annan domän och skriva där om ifall de skulle kräva domänen. Detta företag har försökt kräva mig och många fler på pengar. (Avslöjar inget nu!) Jag tänker skriva om detta för att informera. Bara ren fakta. Vad kan företaget göra? Kräva domänen, men kan de göra mer? Företaget är ganska ljusskyggt och jag har en del info. Ärekränkning gäller väl ej företag. Gör jag något olagligt om jag nämner ägares namn? Anställdas namn? Visar egentagna foto på företag eller anställda? Inga svar från moralpredikanter tack! Jag skäms inte ett dugg så som detta företaget beter sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej, du får publicera egentagna bilder på både byggnader och folk, men inte namn på personalen, namn på företaget absolut.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Det kan vara så att de vinner en tvist eftersom de har ett registrerat företag med det namnet.
Men om vi håller oss till vad du får publicera eller inte så tror jag det ligger till såhär: Publicerar du personuppgifter på nätet så går det under personuppgiftlagen (PUL), all datalagrad information om personer räknas som personregister, och det är inte lagligt utan ett medgivande. Det räcker med en bild på en person så är det olagligt. Vilket antagligen gör bilddagboken till Sveriges största brottsplats, där publiceras säkert en hel del utan tillåtelse från de som syns på bilderna. Angående rätten till domänen så rekomenderar jag en läsning av denna tråd: http://www.webmasternetwork.se/f16t30960.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Davve, spännande tanke. Hur kom du fram till detta?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Jag hade den diskussionen med fotografer tidigare angående en av mina sajter. Fick länkar till lagar om detta och det verkade stämma.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Men om vi backar tillbaka till din överskrift, så vill jag rätta dig på ett par punkter: Du har registrerat ett ledigt domännamn enligt gällande "först-till-kvarn-regler" hos .SE Du har inte registrerat domänen i syfte att erbjuda den till försäljning till det bolag du omnämner. Du anser dig ha ett berättigat intresse till domänen genom ditt planerade informativa innehåll och vad du anser är befogad konstruktiv kritik. Eller har jag uppfattat dig fel? Ett bolag kan inte förtalas eller ärekränkas, men däremot personer, varför du vid publicering av personnamn, själv kan markera att du respekterar och följer PUL (Personuppgiftslagen) genom att skriva exempelvis: Peter F[PUL] (istället för personens hela namn) Känner du dig tvungen att "peka ut" personer i bolaget, bör du istället exempelvis direktlänka till publika registeruppgifter hos exempelvis allabolag.se, så slipper du den risken. Vad sedan gäller de egentagna bilderna, så finns vissa möjligheter - iofs beroende på vad det är för bilder, men det går att publicera bilder med texten: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Som Davve säger så är det tillåtet att publicera egen tagna foton. Detta har varit uppe tidigare i diverse disskutioner på b la fotosidan.se. Då när olika "modebloggar" har publicerat bilder på folk som dom tagit på stan utan dennes vetande och medgivande om publicering.
Så ja, de är tillåtet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Det var en internet-tidning som fotograferande en svensk kändis. Denna kännda svenska tjej tog sedan och lade samma bild på sin blogg. internet-tidningen fakturerade sedan henne. Med rättsystemet bakom sig.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|