FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har blivit lite förvånad.
Vi blev avtalskunder hos Posten härommånaden. Vi fick ett avtal att fylla i och returnera. Sen fick man ansöka om Pacsoft online. Det gjorde vi. Vi har inte fått någon som helst information om deras tjänster etc. Deras säljare pratade bara om att det var billigare. I Pacsoft fyller man ju i vikt, vilket vi också har gjort. När vi har lämnat in paketen på postcentrat har de kontrollvägt och allt har stämt. I Postens prislistor står det vikt överallt. Nu när första fakturan kommer har 7 av 8 paket blivit dyrare, i vissa fall har ett paket på 2.6 kilo blivit 6.2 kilo. Jag pratade med Posten som höll med om att information saknades. De förklarade att det handlar om volymen på paket. Jag förklarade att man fyller i vikt på Pacsoft, vilket de medger. I deras avtalsprislista står det vikt överallt, och en liten notering om volymberäkning per 280 kg/m3. Men det står inget mer om det eller vad det innebär. Denna information saknas för kontantkunder. Posten säger att man betalar endast för "verklig" vikt vid kontantbetalning, så oavsett om en låda är 1x1x1 meter vid kontantinlämning så är det 1 kg om det väger 1 kg. För en avtalskund blir det istället 280 kg på grund av måtten. Jag vill nu få denna fakturan justerad då det saknas information i Pacsoft och att deras prislistor inte förklarar det. Har pratat med flera på posten och några av dem tycker det är självklart att ett större paket kostar mer då det tar mer lastflaksutrymme. När jag då ifrågasätter varför ett kontantpaket som tar exakt samma lastbilsutrymme är billigare kontant, så blir de tysta... Det måste ju innebära att det är billigare att skicka paket för vår del kontant än som avtalskund, det är alltså billigare att gå ner till postkontoret och be personalen fylla i alla papper. Vi slipper dessutom göra egna STE-etiketter etc. Det rör sig alltså om en differens på 286.70 exklusive moms på 7 paket vilket jag tycker är mycket. Era åsikter? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Tja betalar alltid kontant på plats istället men fyller i STE ettiketterna i smedjan...
Lättare att ha koll..... Posten verkar inte ha någon koll på vikten... ... tyvärr.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur gör man då? Man skriver ut etiketterna som vanligt, men betalar när man lämnar in det?
Räknade ut att på de 7 paketen vikten diffar på skulle vi spara runt 80 kr+moms på att lämna in det kontant jämfört med att ha avtal! Det vill säga att den utlovade besparingen på runt 12 kronor per paket blev istället en fördyring på drygt 12 kronor per paket! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
jepp ta med dom ner och säg att du vill betala kontant...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Posten är en myndighet som vill leka företag och då blir det så här.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi fick som sagt en faktura, jag ringde runt till Posten och ingen ville kännas vid. Skrev ett argt brev där jag argumenterade varför jag skulle krediteras och att de borde rätta till felaktigheterna.
I fredags kom ett brev från Posten, trodde det var en ny faktura. Men det var faktiskt en kredit på exakt den summa jag krävde. Under kan ske. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|