Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Delägare i aktiebolag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-29, 19:43 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Delägare i aktiebolag?

Hej!

Håller på att starta upp mitt aktiebolag, och för att detta ska fungera så funderar jag på låta en partner bli delägare i aktiebolaget. Men en liten andel, runt 5% av bolaget.

Detta skulle innebära att jag äger 95% och min partner 5%. Men är osäker exakt vad det innebär att få en delägare i aktiebolaget.

Vad innebär det att ha en delägare med såpass lite ägarandel?
Hur mycket har en delägare med 5% att säga till om och vilka rättigheter har han?
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-29, 20:53 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Den som har över 50% av aktierna bestämmer i ett AB. Rättigheterna är ganska många på detaljnivå men vad är det du inte vill att personen ska få reda på? Har man inget att dölja så är rättigheterna inget problem för det är i stort sett bara läsrättigheter i beslut som rör företaget och till viss del företags bokföring.
Om du tror att det kan bli problem så skriv ett avtal som ger dig rätt att lösa ut aktierna mot t.ex. en på årsmötet fastställd aktiekurs. Mer exakt information kan du få hos en revisor och de hjälper dig med avtalen om du så önskar.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-29, 21:31 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
En enskild aktieägare som har 5% andel av aktierna (och rösterna om ni inte har olika aktieslag med olika röstetal) har 5% av inflytandet vid bolagsstämman. Övriga delen av året har personen inget alls att säga till om.

Om du vill att personen i fråga ska ha ett inflytande över besluten under året så kan du på bolagsstämman välja in personen som ledamot i styrelsen och du själv kan ju vara ordförande.

Då är det så att ordföranden har en utslagsröst så om ni är oenliga så lägger du din utslagsröst och rötar igenom ditt förslag i alla fall.

Det går en gräns p å10% och den som har 10% kan blockera fientliuga uppköp, men har man 90% av aktierna så kan man tvinga fram en tvångsinlösen till ett marknadsmässigt pris.

Har man 50% av rösterna elelr mer på bolagsstämman så bestämmer man det mesta, men ibland krävs kvalificerad majoritet (dvs 2/3 elelr 67% av rösterna), finns även en variant med extra kvalificerad majoritet (3/4 eller 75%).

Sen finns även hembud och den regeln har man gjort om för bara något år sedan så en delägare som vill sälja sina aktier kan tvingas erbjuda dem till övriga aktieägare i första hand, men till ett marknadsmässigt pris. Dvs har säljaren en köpare som är villig att betala X SEK för aktieposten så måste övriga aktieägare matcha det priset om man vill hindra att aktierna säljs externt.

Men det beror på hur man skrivit bolagsordningen.

Det förekommer även avtal om att man som delägaree inte får sälja aktierna alls till extera löpare men det skulle troligen aldrig hålla vid en domstolsprövning då det direkt strider mot äganderätten, enligt min bedömning i vart fall. Aktier är en förmögenhetsrättslig handling (värdepapper) och inte jämförbart med en rättighet som ett hyresavtal och äganderätten är ganska stark i lagstiftningen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017