FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Som rubriken säger, finns det en risk att alla profileringsprodukter som bolag kränger till sina anställda (och kunder) kan påverka ett företags varumärke negativt på något sätt?
Scenariot är alltså att en person - anställd, ex-anställd, kund, etc. - exponerar ett företags logotyp när denne gör något "socialt opassande". Tränger sig före i någon kö, nyser rakt ut på bussen/t-banan, blossar rök i ansiktet på dig, etc. Skulle din bild av detta varumärke påverkas? Jag vet att McDonalds är stränga med att deras medarbetare inte får ha någon logotyp synlig när de är på väg till och från jobbet. Så antagligen har de sett en risk. (dock står ju logotypade skräpmatsförpackningar för en stor del av nerskräpningen så...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nja men det kan väl ingå en kort föreläsning för de anställda när man delar ut liknande produkter? (fe.x på en konferens?) om att anställda uppfordras att uppföra sig när dem kör bilar som är stripade i företagets logo, bär kläder, etc. Allting handlar ju om hur man lägger fram det.
Det är ju synd att förlora den potentiella reklamen och exponeringen av ert varumärke i oro för att några ska missköta sig. I Mcds fall så förstår jag dem extra gott när dom har många unga omogna anställda. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Beror nog vilken typ av profileringsprodukter det gäller. Att någon med en keps med reklam för Lantmännen beter sig illa påverkar knappast deras rykte.
Hm eller så är de därför de bytt namn till Granngården för butikerna. Men om reklamen av dem som ser den på något sätt kan anses stå för någon som representerar företaget lär det ge en negativ effekt om personen beter sig illa. Och då kan det ge en hel del negativa konsekvenser. Som när ett företag jag arbetade på för länge sedan anlitade en budfirma för lokala transporter inom staden men med en bil som hade dekaler med företagets namn. Och körde som en biltjuv, det blev ett antal arga samtal till företaget. Eller när jag råkade få bensinstopp i morgonrusningen precis vid ett rödljus i den enda filen som man kunde svänga till höger och orsakade en trafikstockning på några kilometer efter mig. Där var firmadekalen på bilen inte bra reklam. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|