FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kommer att starta en webbsida som handlar om kläder och mode, som de flesta nyföretagare så har man en begränsad budget. Jag försöker själv skissa på en affärsplan och har fastnat på kostnaden gällande marknadsföringen, intäkterna från företaget kommer att ske genom reklam på min sida. Jag kommer själv sköta försäljningen via telefon, men tills dess behöver jag en del besökare. Men har som sagt fastnat där, jag kommer att jobba mycket med SEO och adwords. Och det är väl dessa två marknadsföringskanaler jag kommer använda mig av, men frågan är hur mycket pengar behöver till och börja med för att komma igång seriöst med min webbsida (gällande SEO&Adwords).
Jag kan inte så mycket SEO själv. Självfallet är allt relativt, men försöker få in siffror i min kalkyl....så alla tips är uppskattade! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Initialkostnaden för marknadsföring är lite besvärlig att gissa om man inet vet vilken totalbudget du har för ditt projekt.
Men som en tumregel av den löpande omsättningen borde du kanske sätta av mellan 20-40% exkl moms till marknadsföring. I början så kanske ännu mer är rimligt och när du väl får fart på affärerna kan du sänka andelen så du får en lagom ström av nya kunder. Om du skissar på en omsättning på 100 000 per månad när din verksamhet är i full gång så borde du sätta av mellan 20 000-40 000 per månad på marknadsföring. Men det kan variera högst betydlugt beroende på hur bra du är på att markadsföra din verksamhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag kanske hade lite svårt att förklara exakt vad jag menade, men samtidigt så va ditt svar också väldigt viktigt. Men fråga va hur mycket borde jag räkna med att lägga ut på marknadsföringen redan från första månaden? Dvs så att jag kan få in seriöst med mängd trafik för att kunna få snurr på företaget, min budget för marknadsföringen ligger på ca 100K, men vet inte om jag borde köra med 20K varje i fem månader eller 10K i tio månader.. Detta va inte lätt alls, jag kan kläder och mode...men inte marknadsföring. Men jag antar att man måste kunna hantera flera saker samtidigt för att lyckas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Marknadsföring och försäljningskostnader 40% Vinst 15% Övriga kostnader 45% Om du vet dina Övriga omkostnader så tar du det beloppet exempelvis 70 000 SEK/månad och dividerar med 0,45 så får du vad 100% är dvs 155 556 SEK. Nu kan du enkelt ta 40% av 155 556 och får då 62 222 SEK som blir ´marknadsföringskostnad. och vinsten 15% blir 23333 SEK. Det är väl rent trolleri :-) Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-06 klockan 22:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Sprid risken så du börjar i blygsam skala säg 100 SEK/dag dvs 3000 SEK per månad (36 000 SEK per år) i början så du hinner lära dig hur systemet funkar. Brassa inte på med höga bud på annonsplatser, ta det försiktigt och maximera dina bud hos Google till max 0,50-1 SEK/klick. du kommer få många klick ändå om ditt koncept fungerar. Prova flera olika annonsutformningar, det går alltid att förbättra.... Ha ständigt 2-3 annonser för varje annonsgrupp så du kan jämföra vem som är bättre än den andra. Kolla varje dag och byt den som inte fungerar och experimentera friskt. Lär dig av framgångsrika annonser hur de utformas. Misslyckas du första månaden så är det inte hela världen, då förfinar du ditt koncept eller provar ett helt nytt anhreppssätt månad 2, ocks å vidare tills du får in mer pengar än du gör av med. Du bör få intäkter som motsvarar 3-4 gånger annonskostnaden (dvs en marknadsföringskostnad på ca 25-33% av intäkterna) då kan du börja skala upp din verksamhet genom att öka din annonsbudget. Men var vaksam och skala inte upp förrän du har ett positivt cash-flow, dvs att du får in mer pengar i intäkter än du gör av med på annonser. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-06 klockan 23:00 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|