FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lagret är lätt att sälja då det bara är att sälja det till marknadspris. På skatteverket sa dem att jag kan sälja det momsfritt till mitt AB och skriva att det är överflyttning av verksamhet.
Hemsidan, domännamnet och några andra bloggar tänkte jag också sälja till mitt AB. Edit: Hemsidan och domännamnet är en webbutik! Nu undrar jag, hur vet jag hur mycket jag ska sälja hemsidan och domännamnet för? Hur tar jag reda på marknadsvärdet? Vad baserar man dessa siffror på? Någon som har erfarenhet? Nu till min bokföringsfråga. Banken har råkat flytta över mitt bankgironummer från min firmas bankkonto till mitt aktiebolags bankkonto för tidigt. De skulle vänta på mitt klartecken men nu är det redan överflyttat. Så pengarna som jag fakturera mina kunder genom min enskilda firma strömmar in i aktiebolagskontot. Hur gör jag här? Är det bara att flytta över dessa pengar ifrån mitt aktiebolag till firman? Hur ska detta bokföras? Jag har en red. konsult som sköter bokföringen men vill ändå veta hur det ska genomföras för säkerhets skull... Senast redigerad av Lancelot den 2011-09-06 klockan 17:50 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Ingen ont om WN på något sätt, men att veta med säkerhet att det stämmer är inte alltid så lätt, särskilt inte när det finns nästan lika många åsikter som skribenter ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det finns en hel del personer här som är duktiga inom ämnet. Sedan tar man allt man hör på forum med en nypa salt, det är mer som riktlinjer som hjälper en på vägen. Jag kan själv säga att wn har varit till STOR hjälp under mitt företagande, så att dömma forumet sådär rakt av kanske inte är helt rätt. Vill dock INTE diskutera det här, utan jag vill ha svar på mina frågor. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är sannolikt inget problem att låta AB:t köpa webbplatser/domäner till inköpspris eller 1 kr/st...
Det är om du vill betala 20 000 kr för en webbplats från din enskilda firma som det börjar bli komplicerat och Skatteverket kan ha synpunkter.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men vad tjänar jag egentligen på att sälja min webbsida till mitt ab? Det var faktiskt skatteverket som sade att jag bör göra det, då jag ska sälja hela mitt varulager så bör jag även sälja resterande verksamhet. Allting skulle även säljas momsfritt då det är överflyttning av verksamhet. Mitt AB ska nämligen ta över hela den butiken/verksamheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Alla grejer som ingår i verksamheten ska ägas av det bolag som bedriver verksamheten, annars blir det jättkrångligt. Därför måste du överlåta varor, inventarier, rättigheter och domännamn till ditt bolag.
När du köper in saker som verksamhet, prylar eller immaterialrätt från dig själv till ett aktiebolag som du äger så finns bara ett pris: anskaffningspris. För domäner är det registreringskostnad, för varor vad du betalt för dem. Annars skapar du bara en massa skatt för dig själv. Spelar ingen roll vad det är värt på marknaden. Vill du veta mer så fråga din revisor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Enklast är att sälja från firman för inköpspriset, då har du dokumentation på vad din firma faktiskt betalat och det blir enklare att klara en revision från skattmasen. Om det är du själv som kommer äga aktiebolaget så kan det vara en bra väg, men det beror på om du har haft andra kostnader för domänerna, då kan du ta med dem också, Men gör gärna en sammanställning där du redovisar alla kostnadfer du ghaft inköpskostnad, årsavgifter m.m. samt refrerar till varje transaktion som är en kostnad. Bifoga den både i din firmas bbokföring och i aktiebolaget som ett underlag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tack för svar, då gör jag det. |