FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag tänkte på en idé. Vad tror ni om att man hur ett kontor, men samtidigt bor där? Jag har idag eget företag och alla anställda jobbar hemifrån. Men att företaget står för kostnaden och att jag sedan bor där, är det förbjudet? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Bo ett kontor som företag betalar är värre än mord när det gäller SKV. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Edit: Vill minnas att det går med ett vanligt arbetsrum också som inte är inrättat just för arbetet men det var några krav på antalet timmar man måste jobba där per år, fast minns inte dom reglerna. Edit 2: Oj, missade att det var fler anställda, nej då gäller nog inte ovanstående, är nog bara för EF. Men antar att allt finns på SKV så bara till att söka. Senast redigerad av JesperA den 2013-05-15 klockan 17:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Egen ingång behöver du till kontoret.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Fastighetsägarna brukar aldrig tillåta boende i kontorsutrymmen. Eller pratar du om att hyra en lägenhet eller ett hus och använda som företagets kontor?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vet inte riktigt. Jag ska flytta till ny stad snart och tänkte se vilka möjligheter som fanns. En lägenhet där man installerar ett kontor, ett kontor där man installerar ett boende, eller vilka kombinationer som finns vet jag inte. Men vill som sagt hålla dörrarna öppna för alla alternativ. Men är det lagligt? Eller är det individuellt hos varje uthyrare? Kommer det vara lönsamt eller ska lika gärna köra en (3a själv?) och ha ett rum som kontor? Jag byter stad för att plugga, men hoppas på att få klämma in 10-20 timmars arbete / vecka.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag har kunder som hyr stora våningar som de inreder som kontor. De används ej som bostäder. Att kombinera de två är nog ganska svårt med tanke på att du har dina anställda som ränner runt och "har rätt till" sin anvisade arbetsplats.
Vad händer om nån jobbar över och du vill gå runt och mysa i kalsongerna? ![]() Men om de bara jobbar hemifrån och aldrig ska arbeta i ditt kontor så visst. Kör på men du får vara beredd på att bli förmånsbeskattad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Haha, det hade varit något. Nä, men mina anställda är egentligen "konsulter" som jag hyr in för olika uppdrag (f-skatt) och de jobbar som sagt hemifrån. Kontoret är mer till för mig.
Du hyr inte ut i Göteborg? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Nae, vi hyr en ca 1/4 våning i en kontorsfastighet i Mölndal i andrahand. Ett byggbolag hyr hälften och vi delar sen på den delen. Prisvärt och man bygger bra relationer. Jag kan starkt rekommendera att dela ett större kontor med andra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |