Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Var hittar man kortläsare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-13, 19:13 #1
weirdbyte weirdbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Medlem

Hallå.

Jag undersöker betalningsalternativ till ett nytt projekt. Har sökt på forumet med hittar inget om detta. Det är så att vi söker alternativ på betalningartjänster som är lätt för en användare.

- Är det någon som vet vart man kan få köpa/hyra en kortläsare som de har i butiker?

- Vart man hittar myntautomater?

Det idylliska skulle vara att ha nånting som (om man bor nere i skåna iaf) Skånetrafiken har. Där drar man bara sitt kort och väljer station. Ingen PIN-kod och man behöver själv inte övervaka systemet.
weirdbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 19:25 #2
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Om jag inte har helt fel så kan du väl hyra en kortläsare av din bank eftersom du ändå måste upprätta ett serviceavtal med dem. På mitt förra jobb så fick vi erbjudande om att antingen köpa eller hyra en kortläsare men jag vet inte om det gäller alla.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 19:44 #3
Medlem

Medlem

Jag vet det finns företag som hyr ut sådan utrustning, men jag kan verkligen inte hitta något på google.
Oläst 2007-11-13, 20:21 #4
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
På mina kvitton brukar det stå Babs. Det bör innebära att de åtminstone tillhandahåller kvittorullar. Fast jag vet att de även hyr ut kortterminaler. www.Babspaylink.se.

De terminaler du ser i affärer heter Kortterminaler. En enkel googling ger mig http://www.point.se/templates/produc...ry.aspx?id=465 vilka verkar ha okej priser. Ibland säljs kortterminaler begagnat, bl.a. från konkurser, tror de finns på blocket. GSM-kortterminal är jätteroligt
Kan rekommendera Xenta EMV kortterminal, den är grym, fast inte gsm.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 21:03 #5
Medlem

Medlem

Grymt tack.

Har dock börjat vandra i tankarna om vad som händer om man drar ett kreditkort genom en magnetkortläsare.

Är det inte möjligt att ha en vanlig magnetkortläsare, och om kunden dra sitt kort där, så får "datorn" reda på kortets nummer + kontrollnumret. Sedan skicka detta till någon internet kreditkort (som pay-read.se) och sedan är allt klart? Kan man inte göra någonting liknande?

Vad jag söker efter är den smidigaste sättet för kunden att betala för tjänsten på plats, utan att behöva krånga med pinkod eller något dylikt. Som SF har då man har förköpt biljetter. Bara dra sitt kort sedan är det klart.
Oläst 2007-11-13, 22:09 #6
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2006
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2006
Att trycka fyra siffror är inte särskilt svårt, inte för mig i alla fall.
Kan det vara så att du behöver detta till något helt annat?
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 22:28 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
En tanke som också slog mig... Om du skall ha en terminal undrar man ju varför inte PIN skall användas? Bättre för dig och kunden ur säkerhetssynpunkt...
Oläst 2007-11-13, 23:14 #8
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by weirdbyte@Nov 13 2007, 22:03
Grymt tack.

Har dock börjat vandra i tankarna om vad som händer om man drar ett kreditkort genom en magnetkortläsare.

Är det inte möjligt att ha en vanlig magnetkortläsare, och om kunden dra sitt kort där, så får "datorn" reda på kortets nummer + kontrollnumret. Sedan skicka detta till någon internet kreditkort (som pay-read.se) och sedan är allt klart? Kan man inte göra någonting liknande?

Vad jag söker efter är den smidigaste sättet för kunden att betala för tjänsten på plats, utan att behöva krånga med pinkod eller något dylikt. Som SF har då man har förköpt biljetter. Bara dra sitt kort sedan är det klart.
Jag har också funderat på detta alternativ, på detta sätt borde man slippa hyran av terminalen(?).
Men om jag minns rätt är CVV2 koden inte lagrad på magnetspåren, då måste man själv skriva av den.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 08:36 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 13 2007, 23:28
En tanke som också slog mig... Om du skall ha en terminal undrar man ju varför inte PIN skall användas? Bättre för dig och kunden ur säkerhetssynpunkt...
Sant, men det finns nog en anledning varför inte Skånetrafiken har detta vid sina automater utan att man bara drar sitt kort.

Dessutom, låt oss säga man kunden kan dra sitt kort och man får numret, och sedan skriver han in sin PIN-kod vid touch-screenen, det hjälper iof inte mig? Hur kan jag dra pengar med ett kortnummer + PIN som utvecklare?

Allt skulle bara ha varit smidigare om man kunde skicka någon form at WAP-betalningslänk till användare, men tyvärr fungerar inte sånt idag än...
Oläst 2007-11-14, 10:36 #10
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar

Reg.datum: Jan 2003
Kan inte användaren mata in sitt CVV2 nr da? kan ju inte anses som osäkrare hemma vid datan än på stan/där du ska ta kortet. eller?
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017