FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej har tittat på alexa.com sen en tid tillbaks det jag undrar om det ligger någon tyngd i rankningen man har där?
eller är det bara värdelöst? alexa |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad menas med tyngd ? Det är väl bara kolla, genererar Alexa någon trafik till dig ? Har rankingen inneburit att du kan ta mer betalt för dina annonser ? osv osv....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
För exakt trafik på svenska webbplatser så vill jag hänvisa till kiaindex och sisindex |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ok det var ungefär det jag ville veta
tack för svaret |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Jämför du två sidor med hyffsat mycket trafik, inom samma genre/med samma typ av användare och från samma land/på samma språk så ger Alexa ett rätt bra jämförande resultat. I alla andra fall blir det i min mening alldeles för osäkert då man får anta hur stor del av besökarna på vardera sida som har verktygsfältet installerat. För att försöka få fram några hyffsat exakta siffror om besökare på en svensk sida är det tjänsten i stort sett värdelös.
Google trends har också något motsvarande, dock osäker hur de siffrorna samlats in. Bästa är som webdoc säger de listor där (ungefär) samma insamlingsförutsättningar gäller, sisindex och kiaindex.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Som Clarence skrev så är Google Trends / Websites ett bra tips också på hur man kan jämföra webbsidor i diagram m.m.
Se ex. här De anger att det är "several approximations" som används i hur de beräknar trafiken. Bl.a. läser de säkert av trafiken från de som har google toolbar installerat i sina webbläsare. Testa att installera google toolbar igen. Då kan man checka i om du vill skicka data till google. Det står även att om du aktiverar pagerank så måste du skicka data till google för att dom ska kunna svara med ett pr värde etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ok tack för svaren har fått lite insikt i det hela nu=)
Ha en bra dag! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|