FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, Jag bor i södra Stockholm och har för ett tag sen fått erbjudande om att dra in fiber till huset för ca 10000 om man binder sig hos viss leverantör ett antal år eller ca 30000 utan bindningstid.
Min undran är om det är värt att satsa på fiber eller är det bättre med att köra trådlöst som känns som en framtida teknik? Jag vet att hastigheterna i trådlöst inte är i närheten av fiber men hur är det om ett par år? Pratade med en mäklare om fastighetsvärde med eller utan fiber och han sade att det har ingen större betydelse, finns annat som påverkar värdet mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du har pengarna så dra in fiber, trådlöst kan inte ens komma i närheten av fiber.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
fiber >allt
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Satsa på fiber. Tänk på att i framtiden kommer det mesta gå via Internet. IPTV, IP-telefoni osv. och ska du ha HD 1080p i framtiden kommer du behöva fiber.
Trådlöst är alldeles för ostabilt, tänk om det bli ruskigt skitväder när Sverige spelar VM-final mot Brasilien 2018 ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Har själv fiber in i villan, har innan dess kört adsl, vdsl samt kabel. Du kommer inte att ångra dig om internet är en stor del av din vardag.
Som tidigare nämnt så finns det redan idag en hel del tv-tjänster för bredband, även telefoni etc. Det kommer fortsätta att dyka upp nya tjänster över IP och då är fiber det självklara valet. Hastigheter, upptid, latenser etc slår allt annat med hästlängder, vilket i sig är ganska uppenbart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för era svar, jag ska fundera mer på om vi ska dra in fibern. I dagsläget känns det dock för dyrt och alla kringtjänster jag kan välja kostar minst lika mycket som med traditionell teknik.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|