FAQ |
Kalender |
|
2009-11-15, 15:27 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har stött på ett litet problem när det kommer till det här med att köra Joomla i en virtuell host i apache. Eftersom varje användare äger sina egna filer men apache accessar dessa som sin användare tar det stopp till och från.
Det måste rimligtvis vara ett problem som jobbats runt i månget fall, men jag begriper inte riktigt hur man ska ta sig an det. Jag har läst lite som suexec och något cgi-script som man kan använda för att köra php-koden och därmed få den att exekveras som användaren istället för servern. Det låter ju som en ypperlig lösning, men det verkar inte gå att få till det utan att manuellt kompilera upp en egen suexecbinär. Inte för att det är helt otrevligt att bygga saker själv, men jag vill ju gärna hålla servern så "vanilla" som vanligt för att inte få ett h-vete med uppgraderingar i framtiden. Så för att konkretisera frågan lite mer, hur gör man för att köra Joomla som en specifik användare istället för www-data? |
||
Svara med citat |
2009-11-15, 17:42 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kolla på MPM-ITK till Apache (om du kör Debian finns det i paketarkiven).
Annars räcker det med att ge other/övriga skrivrättigheter till filer och mappar: chmod -R o+rwx . |
|||
Svara med citat |
2009-11-15, 18:18 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
chmodda till lite sjuor här och där brukar onekligen få scripten att fungera, men det vore helt klart trevligt att få till någorlunda tydlig isolering mellan de olika webbarna.
mpm-itk kör ju, som det står på dess hemsida, som root "until the request is parsed and the vhost determined", hur farligt är det? Hur mycket är det som händer innan vhosten är utpekad? Exemplet de ger, där man får möjlighet att mata mod_ssl, körd som root, med något olämpligt låter ju lite läskigt... |
||
Svara med citat |
2009-11-15, 21:36 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
En bugg i MPM-ITK eller i Apache kan helt klart göra så någon får root-åtkomst, men samtidigt är risken rätt liten. Det är en avvägning du själv får göra. |
|||
Svara med citat |
2009-11-16, 22:32 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-11-17, 10:20 | #6 | |||