FAQ |
Kalender |
|
2012-02-29, 01:48 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag hade en del kostnader dagarna innan bokslutsdatumet som var den 31 december, det är bland annat Google Adwords som jag betalade den 29 december men i kontoutdraget så drogs pengarna den 2 januari pga bankdagar osv.
Dessa kostnader hör till 2011 års räkenskapsår men när jag kikar tillbaks i bokföringen så går det inte att lägga så att de hamnar under 2011. Hur kan jag göra? |
||
Svara med citat |
2012-02-29, 08:08 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bokför du enl. faktureringsmetoden eller kontantmetoden?
Vad är det för fakturadatum på AdWords-fakturan? |
||
Svara med citat |
2012-02-29, 08:20 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2012-02-29, 10:35 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
vissa pratar om leverantörsskulder? Kan det stämma?
|
||
Svara med citat |
2012-03-02, 17:18 | #5 | ||
|
|||
|
Citat:
Oavsett om man använder kontantmetoden eller faktureringsmetoden så ska man vid bokslutet bokföra kostnaderna på rätt bokföringsår, man kan väl uttrycka det så att man ska egentligen använda faktureringsmetoden vid bokslutet oavsett om man använder kontantmetoden under året. Personligen tycker jag att alla borde använda faktureringsmetoden för den ger mycket bättre kontroll över hur ekonomin ser ut i företaget, inte bara vid bokslutsdagen utan löpande under hela året. Om man redovisar momsen en gång per år så är det i princip inga större skillnader. Det är mycket bättre att lära sig skillnaden mellan balansräkningen och resultaträkningen och förstå att leverantörsskulderna uppstår när man får fakturan (egentligen när man skriver under ett avtal men det är överkurs i denna tråd), inte när pengarna dras från bankkontot (det påverkar bara balansräkningen dvs likviditeten, inte resultatet). När man använder kontantmetoden lär man sig inte att se skillnaden mellan "resultat" (dvs resultaträkningen) och "likviditet" (dvs balansräkningen). Senast redigerad av Conny Westh den 2012-03-02 klockan 17:24 |
||
Svara med citat |
2012-03-14, 11:17 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2012-02-29, 14:57 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Antar att det är rätt små belopp? I så fall är det inte så noga...
|
||
Svara med citat |
2012-02-29, 21:17 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2012-02-29, 21:59 | #9 | ||
|
|||
|
Du borde verkligen gå över till den enda vettiga bokföringen - faktureringsmetoden.
Bokslutsmetoden är ju när man omsätter några hundringar per år... |
||
Svara med citat |
2012-03-01, 10:12 | #10 | |||
|
||||
|
Vid bokslut ska kostnaden oavsett bokföras på det år som kostnaden avser.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|