FAQ |
Kalender |
|
2010-06-19, 02:59 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, jag har ett problem som jag hoppas någon har lite kunskap om. Då PRV inte har öppet på helgerna vänder jag mig till er.
Jag har registrerat en .se adress och har registrerat mitt varumärke som sysslar med kläder inom en sport. Ett par månader efter mig registrerade ett företag i USA exakt samma adress fast under .com och kör en verksamhet i samma område som mina kläder vänder sig till. Så länge har jag dock inte haft problem med att du har tagit denna adress. Nu har de dock annonerat ut att de säljer kläder med EXAKT samma namn som mitt varumärke (skyddat i sverige) fast med en egen logga. Varumärket består av två ord som är inte så vanliga, förekommer mycket sällan i vardagligt tal varken på svenska eller engelska. Vad kan jag göra? Är det svårt att söka och få patent i USA? Är det någon som har erfarenhet av denna sort juridik? Har jag någon rätt att hävda .com adressen eller att de slutar sälja kläder? Mitt företag registrerades i November och vi fick NAT patent för ett par veckor sedan. Mycket tacksam för tips! |
||
Svara med citat |
2010-06-19, 09:22 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du registrerat ett patent eller ett varumärke?
När jag pratade med PRV uppgav de att man efter att varumärke registrerats i Sverige kan utöka registreringen till att omfatta exempelvis USA. Då kan du ansöka via PRV och i vissa fall kan din ansökan utomlands få samma ansökningsdatum som den i Sverige. Det är givetvis att rekommendera att skyddsregistrera under relevanta toppdomäner omgående. Det kostar väldigt lite i sammanhanget.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2010-06-19, 13:18 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-06-19, 15:14 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Så länge som ni opererar på skilda marknader så gör det inget. De kan däremot inte gå in i Sverige, eftersom du har varumärket här, och du kan inte gå in i USA, eftersom de eventuellt har varumärket där eller åtminstone är etablerade.
Ni får helt enkelt stanna på var sin sida atlanten. Inget att göra nu, förutom att försöka skydda ditt varumärke i Europa genom en EU-registrering. |
||
Svara med citat |
2010-06-23, 22:07 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
1.) Du kan inte göra ett smack åt domännamnet. Det är först till kvarn som gäller om du inte redan har ett globalt registrerat varumärke.
2.) Du kan naturligtvis i efterhand registrera ditt varumärke i USA (om dom inte gjort samma sak) så kan du tvinga dom sluta använda namnet (och hemsidan såklart) |
||
Svara med citat |
2010-06-24, 11:51 | #6 | |||
|
||||
|
Citat:
Vad gäller UDRP (.com-tvister) så gäller samma attribut som för ATF (.SE): Citat:
Som jag ser det kan en domän som registrerats och använts INNAN ett varumärke (eller motsvarande namnrätt) registreras i ytterst enstaka fall vara ett fall för "ond tro/bad faith" Men nu finns det ca 1200 UDRP-tvistlösare från över 50 länder - och jag inbillar mig att de inte alla har samma syn på detta.. ..men att skriva "Du kan naturligtvis..."...känns ju inte direkt som att du hjälper frågeställaren speciellt mycket.. |
|||
Svara med citat |
2010-06-23, 23:55 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu är det ganska många år sedan (runt 2001) jag tittade på att registrera varumärke i USA, då var läget det att den som vill registrera måste göra en undersökning om varumärket är registrerat för att säkert veta att man efter registrering verkligen var skyddad (ägare av varumärket). Den myndighet som registrerar och utfärdar bevis för registreringen gör ingen efterforskning på om du har rätt till namnet, för att kunna genomföra en riktig registrering var jag hänvisad till att anlita en advokat som hantera ärendet. Då hamnade kostnaden på runt USD4000, men som sagt snart 10 år sedan så mycket kan ha ändrats :-)
|
||
Svara med citat |
2010-06-24, 04:21 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
För den som vill söka i databasen för varumärken i USA kan göra det här:
http://tess2.uspto.gov/bin/gate.exe?...008:mool67.1.1 Fyll bara i 'Search term' och klicka på 'Submit Query' För den som vill regga ett varumärke här i USA, räkna med en process på runt 8-9 månader innan varumärket är helt säkrat. En advokat är ett måste för att genomföra det hela. Senast redigerad av WebboT den 2010-06-24 klockan 04:45 |
|||
Svara med citat |
2010-06-24, 12:10 | #9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
du skulle ha registrerat även .com (lätt att vara efterklok). Och eftersom jag vet vilket varumärket det rör sig om (och låter riktigt bra) så tror jag det är väldigt svårt/omöjligt att få deras organisation, det är ju inte bara ett klädmärke att byta namn.
så vad ska du göra då? Försöka samarbeta med dom? jag själv hade nog satsat på Europa där sporten växer så det knakar speciellt i england/tyskland och det borde vara en bra och stor marknad. så snabba dig att registrera .nu .net. org .eu .de och co.uk som för tillfälligt alla är lediga. |
||
Svara med citat |
2010-06-26, 12:33 | #10 | |||
|
||||
|
Citat:
Ett tips utöver oven är att även titta på "..er.tld", "..ht.tld", "..ers.tld" osv. Kanske även titta på gissade slang/typos som "..in.tld". Anledningen är att det annars riskerar att läcka mycket typeintrafik till andra allteftersom intresset för aktuellt ämne växer..mer än idag. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|