FAQ |
Kalender |
|
2011-06-09, 12:07 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hittade ett skönt projekt att hålla ett extra öga på, captcha med en form du ska rita av istället för att behöva tolka krångliga texter med tecken som ibland inte går att få fram.
MotionCAPTCHA – Stop Spam, Draw Shapes Demo finns också. |
|||
Svara med citat |
2011-06-09, 13:17 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Detta gillas starkt. Hoppas att han släpper den nya versionen snart så att även folk med javascript avstängt kan använda formulären.
|
|||
Svara med citat |
2011-06-09, 14:46 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bland de sämsta idéerna jag sett... reCAPTCHA är enklare, dessutom finns ännu enklare captcha-metoder i form av exempelvis frågor som är vida överlägset i användarvänlighet.
Kör man med snabb, känslig muspekare är detta krångligt. Har man problem med finmotoriken är detta krångligt. Kör man touch istället för mus så är detta krångligt. Finns det någon anledning till att använda det?
2011-06-09, 15:27 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2011-06-09, 15:38 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Rita med touchpad på laptop är inte det lättaste?
2011-06-09, 15:40 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag försökte rita snett osv, men den godkände ändå. Kanske lite för hög feltolerans med andra ord, men inga som helst problem med en touchpad. Om man inte har stora problem med motoriken så fungerar det riktigt bra.
edit: testade den lite med min touchpad och tog prints: http://cl.ly/0q2V3v3l2R3T3i473g3L Senast redigerad av oskarh den 2011-06-09 klockan 15:49 |
||
Svara med citat |
2011-06-09, 15:53 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2011-06-09, 17:01 | #8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Finns gott om dåliga exempel på reCAPTCHA som är helt oläsliga eller omöjliga att efterlikna. |
|||
Svara med citat |
2011-06-10, 20:31 | #9 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Jag som gärna använder tangentbordet när jag fyller i formulär tycker verkligen inte om captchan i tråden.
2011-06-12, 00:37 | #10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Det är avläsningar från gamla böcker m.m. Detta märks genom att ordet t.ex. innehåller siffra eller "konstigt" tecken. Det riktiga ordet är alltid "skuggat" för det första och för det andra innehåller det enbart bokstäver. När man väl förstått detta så lär man sig snart att se det "falska" ordet och skriva vadsomhelst istället för det. Testa! |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|