Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bestulen kamera.

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-27, 09:20 #1
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 148
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 148
Standard Bestulen kamera.

Från början. (Jag företag, han privatperson)
Jag bestämde mig att köpa Nikons nya D4 kamera i Januari. Den var beräknad att den skulle komma runt den 25 feb. Någon vecka innan så la jag ut kameran på blocket för att sälja av mig den. Då ringde det en kille som ville köpa den direkt. Jag sa att jag inte kan släppa kameran innan jag har fått min nya. Han förstog dilemmat. Vi kom överens på 9000kr för allt och han la 500kr i handpenning så jag säljer den till honnom när min kamera kommer.

Nu var det så att nikon hade svårt att leverera min kamera så det gick väll Juni då personen i frågan ringde och sa att han skulle vilja låna kameran för att fota ett dopp. Eftersom han skulle köpa kameran så gick jag med på det.

"Lustigt" nog så ringer han på eftermiddagen och han säger att kameran har blivit stulen från honnom. Då efter att han "glömde" kameran i statsparken. När han kom på det och gick till baka så var den borta.

Inte så mycket med de jag ringde mitt försäkringsbolag och de betalade ut 7500kr.

Efter att jag fick ut en pengarna så har personen totalt gått under jorden. Svarar inte på något.

Så nu till frågan.
Nu har det gått så lång att jag har tröttnat på att han inte svarar och eftersom han är skyldig mig pengar för kameran 1000kr.

Så nu vill jag häva vårt avtal och skicka en faktura på hela beloppet av vad en ny D7000, blix & batterigrepp. Minus vad jag har fått från försäkringsbolaget och handpenningen.

Något jag kan göra?
SweLogan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-27, 09:45 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tycker det är lika bra att glömma det hela och gå vidare. Du har gjort bort dig men ändå fått tillbaka större delen av summan. Inte värt att fortsätta bråka om den sista tusenlappen känns det som. Förutom utlåningsmissen så gjorde du ju helt galet från första början genom att sälja något du inte hade...

Hur kan du sälja en Nikon D4 till det priset förresten?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-08-27 klockan 09:51
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-27, 09:51 #3
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 148
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 148
Nä min gamla kamera D7000 var det jag sålde Inte D4

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Tycker det är lika bra att glömma det hela och gå vidare. Du har gjort bort dig men ändå fått tillbaka större delen av summan. Inte värt att fortsätta bråka om den sista tusenlappen känns det som. Förutom utlåningsmissen så gjorde du ju helt galet från första början genom att sälja något du inte hade...

Hur kan du sälja en Nikon D4 för det priset förresten?
SweLogan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-27, 10:26 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av SweLogan Visa inlägg
Nä min gamla kamera D7000 var det jag sålde Inte D4
Oj, haha, det låter rimligare förstås Det var ju ändå dumt att sälja den innan du kunde släppa den ifrån dig och jag tror fortfarande inte det är värt besväret om du inte får någon respons alls från honom längre. Om du lånar ut kameran innan köpet slutförts så bör den nog fortfarande anses vara i din ägo. Blir den "stulen" så finns det inte längre någon vara att leverera och avtalet borde per automatik upphöra. Han fick sig en gratis kamera även om det låter långsökt att det var planen från första början. Han såg kanske sin chans där.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-27, 17:40 #5
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Glöm bort det där och var glad att du fick ut pengarna pengar från fb.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-27, 21:24 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det kan inte begära pengar för kameran, om du lånade ut den och affären aldrig avslutades. Vad du däremot kan göra är att begära ersättning för dina kostnader som orsakades av att kunden slarvade bort din kamera. Du bör därför kunna kräva honom på pengar för självrisken. Då har du nämligen fått ersättning för hela kamerans värde (oberoende av hur ni själva värderade den). Så kolla vad din försäkring hade för självrisk. Den var säkert högre än de 1000 kr som diffar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-29, 10:37 #7
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 148
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det kan inte begära pengar för kameran, om du lånade ut den och affären aldrig avslutades. Vad du däremot kan göra är att begära ersättning för dina kostnader som orsakades av att kunden slarvade bort din kamera. Du bör därför kunna kräva honom på pengar för självrisken. Då har du nämligen fått ersättning för hela kamerans värde (oberoende av hur ni själva värderade den). Så kolla vad din försäkring hade för självrisk. Den var säkert högre än de 1000 kr som diffar.
Jag fick inte ut hela beloppet från fb, då jag hade maxtak på 10 000 och de ansåg att han hade slarvat bort den på ett oansvarigt sätt så drog de bort 25% så 7 500kr fick jag ut så det är ca 5 000kr som skiljer för att täcka en ny kamera.


Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Ta det här som en läxa och glöm det. Då du självmant lånade ut kameran till kunden så får du faktiskt ta det här som en läxa.
Kan inte så mycket om det, men om jag lånar ut något och det försvinner/gårsönder så tycker jag att jag har full rätt att kräva full ersättning?

Senast redigerad av SweLogan den 2012-08-29 klockan 10:40
SweLogan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-29, 19:19 #8
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av SweLogan Visa inlägg
Jag fick inte ut hela beloppet från fb, då jag hade maxtak på 10 000 och de ansåg att han hade slarvat bort den på ett oansvarigt sätt så drog de bort 25% så 7 500kr fick jag ut så det är ca 5 000kr som skiljer för att täcka en ny kamera.




Kan inte så mycket om det, men om jag lånar ut något och det försvinner/gårsönder så tycker jag att jag har full rätt att kräva full ersättning?
Du kommer få lägga ner mer tid än vad det är värt. Sedan är det helt oväsentligt vad du tycker, det enda väsentliga är ju vad rätten dömer.

Vid en eventuell stämning, se ABSOLUT till att du skriver på stämningsansökan hur du vill ha betalt!!

Se artikeln nedan t.ex:

http://en.paperblog.com/samsung-pays...-coins-294795/
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-28, 08:56 #9
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av SweLogan Visa inlägg
Från början. (Jag företag, han privatperson)
Jag bestämde mig att köpa Nikons nya D4 kamera i Januari. Den var beräknad att den skulle komma runt den 25 feb. Någon vecka innan så la jag ut kameran på blocket för att sälja av mig den. Då ringde det en kille som ville köpa den direkt. Jag sa att jag inte kan släppa kameran innan jag har fått min nya. Han förstog dilemmat. Vi kom överens på 9000kr för allt och han la 500kr i handpenning så jag säljer den till honnom när min kamera kommer.

Nu var det så att nikon hade svårt att leverera min kamera så det gick väll Juni då personen i frågan ringde och sa att han skulle vilja låna kameran för att fota ett dopp. Eftersom han skulle köpa kameran så gick jag med på det.

"Lustigt" nog så ringer han på eftermiddagen och han säger att kameran har blivit stulen från honnom. Då efter att han "glömde" kameran i statsparken. När han kom på det och gick till baka så var den borta.

Inte så mycket med de jag ringde mitt försäkringsbolag och de betalade ut 7500kr.

Efter att jag fick ut en pengarna så har personen totalt gått under jorden. Svarar inte på något.

Så nu till frågan.
Nu har det gått så lång att jag har tröttnat på att han inte svarar och eftersom han är skyldig mig pengar för kameran 1000kr.

Så nu vill jag häva vårt avtal och skicka en faktura på hela beloppet av vad en ny D7000, blix & batterigrepp. Minus vad jag har fått från försäkringsbolaget och handpenningen.

Något jag kan göra?

Då kund är privatperson och självmant inte vill betala ersättningen måste du ta till rättsliga åtgärder för att få ersättning (inte 100% det heller). Tiden och pengarna du kommer få lägga ner gör att det hela inte är värt det.

Ta det här som en läxa och glöm det. Då du självmant lånade ut kameran till kunden så får du faktiskt ta det här som en läxa.

Som tur fick du i alla fall pengarna ifrån fb.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-29, 15:57 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Du har gjort bort dig på så oerhört många plan, även om du har "rätt" så är det inte säkert att du får "rätt". För mig känns det som att du ska lägga den kraft och energi som du slösar på denna dyra lärdom på roligare saker.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017