Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Klarnas avtalsvillkor och kostnader

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-09, 23:38 #1
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Red flag Klarnas avtalsvillkor och kostnader

Jag startade en liten webbshop (skate1.se) 2010 och hade inte hört annat än bra om Klarna. Men nu efter 3 år ångrar jag djupt att jag ens tog kontakt med dom. Pga:

1. Klarna är svindyrt. Förutom årsavgiften på 3000 kr, lika hög startavgift så tar dom även ut et stor andel av försäljningen och eftersom Klarna inte är en banktjänst tillkommer moms på allt. Dom har dessutom ett fint avtal man får skriva på: "Säger du inte upp inom 3 månader förlängs allt i 1 år".

2. "Klarna tar kreditrisken". Visst låter det bra? Men tänk efter. Hur många låter egentligen bli att betala? 3-5%? Jag räknade på att det inte ens täcker alla avgifter och kostnaden Klarna tar ut. Och tar man kreditrisken själv kan man göra avdrag för utebliven betalning så man får tillbaka på skatten.

3. Klarna är petiga. Minsta lilla anmärkning eller dylikt så går köpet inte igenom. Vid ungefär 10-15% av alla beställningar accepterade inte klarna köparen (Alla över 18 år givetvis). Väldigt frustrerande då man kan tänka sig att det är dessa man vill slippa ta kreditrisken med.

Så mitt tips är: Skit i Klarna. Dom kommer inte öka din försäljning eller rädda några pengar på sikt.

Vad tycker du? Berätta gärna om egna erfarenheter med Klarna. Har jag fel? Eller delvis rätt?
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-09, 23:56 #2
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
Kan verkligen inte mycket om ehandel och betalsystem etc. Men jag tror värdet i klarna är att de verkligen har en bra tjänst, för annars skulle inte någon använda dem.

Av dessa 10-15%, hur många av dem har råd eller är troliga att betala dina produkter? Det finns en anledning varför de stoppar så många.
AndreasBylund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 00:00 #3
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Klarna är absolut bra att synas tillsammans med men jag ser ingen anledning att använda deras tjänster om man är en mindre webbshop.

Jag vet inte varför Klarna nekar så himla många men jag har hört att förutom märkningar att det finns en gräns på hur mycket du kan handla för totalt med Klarna.

Jag har hursom fått maila massor av kunder och ingen har förstått varför dom blivit nekade. Då har jag istället gjort om ordern till förskottsbetalning och vid 9 av 10 fall har allt gått fint.
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 00:07 #4
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Du kan ju inte bli arg för att de har dyra avgifter. Du läste väl på och jämförde olika betallösningar innan du valde dem, eller?
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 02:00 #5
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Du kan ju inte bli arg för att de har dyra avgifter. Du läste väl på och jämförde olika betallösningar innan du valde dem, eller?
Självklart gjorde jag det. Och det lät bra då men nu i efterhand var det en dum affär. Det är vad tråden handlar om. Jag är dock inte arg utan försöker bara hindra andra från att begå samma misstag.

Senast redigerad av Lando den 2013-04-10 klockan 02:04
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 08:32 #6
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
Citat:
Ursprungligen postat av Lando Visa inlägg
Självklart gjorde jag det. Och det lät bra då men nu i efterhand var det en dum affär. Det är vad tråden handlar om. Jag är dock inte arg utan försöker bara hindra andra från att begå samma misstag.
När man läser ditt första inlägg så tycker jag att du försöker trycka ner Klarna som en riktigt dålig tjänst. Men det handlar alltså om att du har räknat fel och gjort en dålig uppfattning och vill varna andra göra samma misstag?
AndreasBylund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 08:58 #7
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
1 och 2 är ju ganska enkelt att räkna ut innan man ansluter sig. Avtalet är inte svårt att förstå.

Din rubrik är onödig. Man kan jämföra det med "Varning för att köpa byxor från x eftersom de är så dyra, finns billigare från y". Ungefär så

Klarna är inte skit som du säger. För mig har det inte varit några problem. Kostnaden tar ut tiden för vad det skulle ta att fakturera själv och jaga betalningar. Anslutningsavgiften är förhandlingsbar.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 14:30 #8
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasBylund Visa inlägg
När man läser ditt första inlägg så tycker jag att du försöker trycka ner Klarna som en riktigt dålig tjänst. Men det handlar alltså om att du har räknat fel och gjort en dålig uppfattning och vill varna andra göra samma misstag?
Klarna som "tjänst" är i sig inget fel på men priset, bindningstiden och lönsamheten för små webbutiker är dålig. Det jag försöker göra är att avråda andra i min situation att välja Klarna för det kommer inte leda till ökad försäljning eller lönsamhet
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 15:54 #9
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
Citat:
Ursprungligen postat av Lando Visa inlägg
Klarna som "tjänst" är i sig inget fel på men priset, bindningstiden och lönsamheten för små webbutiker är dålig. Det jag försöker göra är att avråda andra i min situation att välja Klarna för det kommer inte leda till ökad försäljning eller lönsamhet
Har du testat utan klarna och sett att din försäljning är densamma?
AndreasBylund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 00:38 #10
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Finns det något maxbelopp man kan handla för genom klarna?
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
klarna fakturor


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017