Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Facebook annonsering - Hög CPM?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-02-08, 15:23 #1
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Standard Facebook annonsering - Hög CPM?

Hej,

Har ett par gånger försökt annonsera på Facebook under de senaste månaderna. Jag finner det dock inte speciellt lönsamt längre och är därför nyfiken att höra om ni har samma erfarenheter.

Jag har nyligen lagt upp en annons där jag har en CPM på närmare 200 kr. Förr om åren när jag annonsera så betala jag inte alls lika mycket.

Har det blivit så här dyrt? Eller är det jag som gör någonting fel? Känns helt absurt för mig att betala 200 kr för 1000 visningar.

Om någon har några tips och trix för att lyckas bättre med annonseringen så tar jag tacksamt emot dessa.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-08, 16:25 #2
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
Hej,

Har ett par gånger försökt annonsera på Facebook under de senaste månaderna. Jag finner det dock inte speciellt lönsamt längre och är därför nyfiken att höra om ni har samma erfarenheter.

Jag har nyligen lagt upp en annons där jag har en CPM på närmare 200 kr. Förr om åren när jag annonsera så betala jag inte alls lika mycket.

Har det blivit så här dyrt? Eller är det jag som gör någonting fel? Känns helt absurt för mig att betala 200 kr för 1000 visningar.

Om någon har några tips och trix för att lyckas bättre med annonseringen så tar jag tacksamt emot dessa.
Klickar du bara på "Marknadsför inlägg" eller gör du den riktigt samt använder dig av Power Editor? Jag betalar drygt 0,003:- per webbplatsklick med hundratusentals interaktioner så tror nog inte Facebook har ändrat något stort.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-08, 16:58 #3
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Klickar du bara på "Marknadsför inlägg" eller gör du den riktigt samt använder dig av Power Editor? Jag betalar drygt 0,003:- per webbplatsklick med hundratusentals interaktioner så tror nog inte Facebook har ändrat något stort.
Stämmer att jag enbart klickat på "Marknadsför inlägg". Hur fungerar Power Editor? Håller på att ladda ner Chrome nu så jag kan använda det.

När du haft hundratusentals interaktioner, är det på den svenska marknaden då? Låter otroligt billigt att betala 0,003:- per webbplatsklick. Jag har alltid betalat minst ett par kronor.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-08, 17:27 #4
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
Stämmer att jag enbart klickat på "Marknadsför inlägg". Hur fungerar Power Editor? Håller på att ladda ner Chrome nu så jag kan använda det.

När du haft hundratusentals interaktioner, är det på den svenska marknaden då? Låter otroligt billigt att betala 0,003:- per webbplatsklick. Jag har alltid betalat minst ett par kronor.
Marknadsför inlägg-knappen får dig att betala sjukligt mycket mer än vad du behöver. Sätt dig in i Facebooks annonssystem och hur du gör annonsoptimering, testa olika uppsättningar beroende på kampanj (dvs har du väldigt klickvänligt material - satsa på CPM, annars CPC).

Ja, det är svenska marknaden!
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-08, 17:45 #5
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Marknadsför inlägg-knappen får dig att betala sjukligt mycket mer än vad du behöver. Sätt dig in i Facebooks annonssystem och hur du gör annonsoptimering, testa olika uppsättningar beroende på kampanj (dvs har du väldigt klickvänligt material - satsa på CPM, annars CPC).

Ja, det är svenska marknaden!
Stor skillnad på pris. Jag kom ner i ca 50 kr i CPM nu, men skulle vilja komma ned i samma kostnader som du. Vad är hemligheten?
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-05, 11:34 #6
daniel52 daniel52 är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 1
daniel52 daniel52 är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Klickar du bara på "Marknadsför inlägg" eller gör du den riktigt samt använder dig av Power Editor? Jag betalar drygt 0,003:- per webbplatsklick med hundratusentals interaktioner så tror nog inte Facebook har ändrat något stort.
Detta låter helt fantastiskt :O Räknar jag rätt så betyder detta att du betalar 3 kronor för 1000 besök till din sida?

Jag har varit rätt nöjd med det jag betalar, men inte nu längre efter jag hörde detta, hehe :P Jag betalar ungefär 0,20:- per klick som bäst (gått ner från 3:- per klick genom att optimera), och jag tycker personligen att jag optimerat mina annonser utseendemässigt väldigt bra. Med 0,20:- per klick påstår Facebook att jag betalar mindre än 95% av liknande annonser. Vad säger Facebook om detta till dig egentligen, bättre än 99,999%?

Med denna billiga trafik borde du ju kunna tjäna en förmögenhet på att bara ta tjänade adsense pengar och lägga på Facebook annonser, även med en relativt låg click rate på dina adsense annonser.

I alla fall, riktigt bra jobbat! Och jag tar mer än gärna emot fler tips/hemligheter om du har några

Senast redigerad av daniel52 den 2015-03-05 klockan 11:43
daniel52 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-19, 10:48 #7
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
Att du skulle betala 0,003:- per webbplatsklick tror jag inte på. Däremot per sidvisning.
El bueno är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-08, 18:32 #8
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Vad gör jag för fel? Betalat 78,38 kr för 1268 visningar nu. Jag har fått 3 länkklick, alltså har dom besökarna kostat 26,13 kr/st. Nu använde jag mig av Power Editor som du sa också. Slänger nog in handduken snart..
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-08, 19:33 #9
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
Vad gör jag för fel? Betalat 78,38 kr för 1268 visningar nu. Jag har fått 3 länkklick, alltså har dom besökarna kostat 26,13 kr/st. Nu använde jag mig av Power Editor som du sa också. Slänger nog in handduken snart..
Beror ju helt klart på content och målgrupp också.. Vill du ge förslag alt länka. Du får ju betala mer för klick för ex en webbhotell-länk än ex roliga klipp eller artiklar.

Ge inte upp efter enbart någon timme
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-08, 21:08 #10
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Beror ju helt klart på content och målgrupp också.. Vill du ge förslag alt länka. Du får ju betala mer för klick för ex en webbhotell-länk än ex roliga klipp eller artiklar.

Ge inte upp efter enbart någon timme
Så är det. Eftersom jag enbart testar nu så länkade jag till klickvänligt innehåll som är likt det du beskriver. Målgruppen ställde jag in från ålder 13-65+.

Citat:
Ursprungligen postat av tap1on Visa inlägg
Vad har du för ctr? That's the name of the game
Det beror på hur man ser det. Vid första uppdateringen hade jag 80 visningar och 3 länkklick. När jag sedan uppdaterade hade jag 1273 visningar och fortfarande 3 länkklick.

Om man ser det på de första 80 visningarna så är det en CTR på 3,75% och vid andra uppdateringen så är det en CTR på 0,23%. Det är här som jag blir osäker på Facebook.. varför skulle det sjunka så drastiskt? Kanske inte är så många visningar att göra en rättvis mätning med, men minst ett länkklick borde man fått. Har varit med om att man fått "kina"-trafik allt för många gånger förr.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017