Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Gymnasieval --> Inriktning --> Yrke

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-27, 16:13 #1
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Har WN som tidsfördriv

Standard Gymnasieval --> Inriktning --> Yrke

Tjenare.
Kanske blir jobbigt att läsa och förstå vad jag menar för er som typ gick ut högstadiet för 10-15 år sedan osv..
Men tänk er, ni är i min situation, ni går i 9:an.
Ni har halvdana betyg, 6vg som det ser ut just nu och resten g.
Alltså ca 190-195 poäng.
Vi säger att jag kan förbättra mig och kan fixa ca 240 poäng tills denna terminen är slut.

240 poäng är ju "medel" om man tänker sig detta i slutbetyg i 9:an, detta kommer man komma in på natur, samhäll och alla andra linjer med (tror jag (?)) men det beror lite på skolor osv.

Jag har tänkt på att läsa IT-Design i IT-G.
Annars så har jag inte tänkt på andra linjer, kanske Samhäll - Media eller Samhäll - Handel/inriktning på försäljning osv, service i butik.

Det jag vill främst "jobba som/drömyrke är 5 olika grejer".
Det är att vara polis, eller ambulanspersonal (ambulansförare) eller webbdesigner, eller civilingenjör eller civil ekonom.

Nu så vet jag inte vilket yrke som är mest uppskattat, mest respekterad, mest "status".
Jag vill bli något där jag kan hjälpa folk, ge tillbaka det jag "en" gång fått, ni förstår mig.
Men det som är skrämmande är, jag vet inte vad jag vill bli.
Vad har ni för tips?

Polis är hur grymt som helst, alla kanske inte uppskattar dig men, i ambulansyrket uppskattar många dig, det skulle jag tro.
Webbdesigner, där hjälper man kunden om någon :P
Civil yrkena vet jag dock inte ngt om, hur mycket man "hjälper" folk.
Så hjälp mig, vad skulle ni valt?

Som person gillar jag att hjälpa barn och vuxna och andra gammla, jag är social och t.ex för polis yrket skulle jag vara bra då jag är stress hanterig, tålamodig och kan tala flera språk!
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-27, 16:25 #2
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Först och främst ska du helt glömma av allt som har med status att göra. Strunta blankt i det och gör något du älskar, även om det så är städning. Det blir bäst så i slutändan.

Basera ditt val på vad du gillar och vad du kan tänka dig att göra i framtiden. Och för guds skull, välj inte vad dina vänner väljer. Det är det dummaste man kan göra.

Själv läser jag sista året på linjen samhäll > ekonomi. Till en början lät det ganska bra, men efter 1-2 år så insåg jag att IT skulle varit min linje. Å andra sidan har jag börjat gå i tankarna att starta eget - så ekonomikurserna (företagsekonomi A, B och internationell ekonomi) är extra uppskattade av mig.

Så välj något du gillar att göra, och som du kan tänka dig att syssla med i framtiden. Om det är polis/brandman du vill bli - kör på katrinelund! En polare till mig går där och han är nöjd med sin utbildning.

Vill du bli webbdesigner - kör på GTI eller någon annan skola med IT som inriktning. Tror för övrigt inte att det finns någon utbildning "inriktad" på just webbdesign. Möjligtvis media. För på min nuvarande linje fick jag valet att läsa webbdesign sista året.

Beträffande att du inte vet vad du vill bli - det vet inte ens jag. Och jag tar studenten i sommar. Go with the flow, som det heter på engelska. Och låt allt flyta på. Du inser vad du vill bli en vacker dag

Själv lutar det åt något inom IT-branschen med tanke på mitt intresse för internetmarknadsföring, SEO, webbdesign och allt i den branschen. Kör så det ryker, Yasa!
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-27, 16:40 #3
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar

Reg.datum: Jun 2009
Att ta ett sådant beslut i nian är inte lätt. Gå en teoretisk och en så bred linje som möjligt (natur) så kan du välja och vraka fritt efter gymnasiet.

Tänk över noga innan du väljer ett yrkesförberedande program då du inte kommer kunna byta spår så lätt om du inser om tre år att du valde fel.
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-27, 17:54 #4
Sweelys avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av alager Visa inlägg
Att ta ett sådant beslut i nian är inte lätt. Gå en teoretisk och en så bred linje som möjligt (natur) så kan du välja och vraka fritt efter gymnasiet.

Tänk över noga innan du väljer ett yrkesförberedande program då du inte kommer kunna byta spår så lätt om du inser om tre år att du valde fel.
När jag gick i nian så ville jag bli advokat. När jag började på gymnasiet ville jag bli psykolog. Idag vill jag starta eget företag inom affiliate/sökmotoroptimering. Ett beslut som det går omöjligt att ta redan nu
Oläst 2010-10-27, 17:11 #5
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Välj det du tycker är intressant och kul. Spelar ingen roll om det är en bredlinje eller en yrkesförberedande. Du kan alltid läsa till det betyg efter gymnasiet som du saknar fall du kommer på någon högskola du verkligen vill gå där du inte har behörighet.

Jag gick själv en vårdinriktad utbildning på gymnasiet som ledde till att jag blev undersköterska. Jobbade lite som det efter gymnasiet och nu går jag en IT-inriktad högskoleutbildning. Som du ser ganska långt ifrån varandra. Men jag ångrar inte mitt val jag gjorde i årskurs 9:e och jag har fått mycket nyttig erfarenhet från min tid inom vården.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-27, 18:04 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Ok, ni säger så hära va: Gör det du själv känner för bäst
Men 3 av de sakerna känner jag bäst för själv, t.ex webbdesigner, polis eller ambulansförare/amb personal.

Dock vet jag inte äns vilken skola jag ska söka till, vilken linje.
Jag är inte bra på att plugga (är lite lat med att ta tag i det hela) men ibland när jag väl pluggar är det non stop och jag kan göra det i typ 1h och det är både roligt och lärorikt, så natur vet jag dock inte om det blir, är btw inte så smart, är mera smart på praktiska saker.
Oläst 2010-10-27, 19:47 #7
Sweelys avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Ok, ni säger så hära va: Gör det du själv känner för bäst
Men 3 av de sakerna känner jag bäst för själv, t.ex webbdesigner, polis eller ambulansförare/amb personal.

Dock vet jag inte äns vilken skola jag ska söka till, vilken linje.
Jag är inte bra på att plugga (är lite lat med att ta tag i det hela) men ibland när jag väl pluggar är det non stop och jag kan göra det i typ 1h och det är både roligt och lärorikt, så natur vet jag dock inte om det blir, är btw inte så smart, är mera smart på praktiska saker.
Vill du läsa webbdesign så är NTI-gymnasiet/annan IT-inriktad skola att föredra.

Ambulansförare har jag en polare som utbildar sig till. Han läste samhäll > samhäll under gymnasiet och började plugga till vad-det-nu-var efter gymnasiet. Så kör på samhäll, en bred linje
Oläst 2010-10-27, 19:55 #8
Fredrik-ss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Bara en inflikning, tror du tänker som jag men vill bara förtydliga.

Ambulansförare finns det inget som heter idag, utan du måste efter gymnasiet, utbilda dig till sjuksköterska och sedan är det en påbyggnadsutbildning för att bli "ambulanssjukvårdare".

Dvs man utbildar idag inga som bara kör ambulansen, utan man måste ha en medicinsk bakgrund som sjuksköterska.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-27, 23:57 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jo jag förstår att man måste gå igenom högskolan/universitetet eller vad det är efter gymnasiet för att läsa till sjuksköterska / t.om högre osv.
Sen vill jag köra ambulansen :P
Det är mest det jag syftar på "ambulans förare".
Det är samma i polis yrket, jag vill vara den som sitter bakom ratten, kanske låter crazy men sådan är jag.
Samhäll är förövrigt en bred linje, men jag vet inte.

om jag vill bli ambulanspersonal/polis, så kan jag ändå läsa it-design, sedan kan jag jobba med det efter gymnasiet (frilansa osv) medans jag t.ex läser på högskolan för utbilda mig till polis lr ambulanspersonal.
what about that?
Oläst 2010-10-28, 03:20 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Jo jag förstår att man måste gå igenom högskolan/universitetet eller vad det är efter gymnasiet för att läsa till sjuksköterska / t.om högre osv.
Sen vill jag köra ambulansen :P
Det är mest det jag syftar på "ambulans förare".
Det är samma i polis yrket, jag vill vara den som sitter bakom ratten, kanske låter crazy men sådan är jag.
Samhäll är förövrigt en bred linje, men jag vet inte.

om jag vill bli ambulanspersonal/polis, så kan jag ändå läsa it-design, sedan kan jag jobba med det efter gymnasiet (frilansa osv) medans jag t.ex läser på högskolan för utbilda mig till polis lr ambulanspersonal.
what about that?
Verkar som du vill jobba som chaufför egentligen, Har du funderat på att köra Buss, Taxi eller Lastbil?

Buss och Taxi får du dessutom träffa massor av människor, Lastbil kan man välja inriktning för att köra lokat som grusbil, eller globala körningar ner till kontioneneten med långtradare....

Vill du jobba med att tänka eller vill du göra något praktiskt kan vara en viktig sakt att fundera på.

Webbdesigner innebär mycket tänkande medan chaufförsyrkena är praktiska...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017