FAQ |
Kalender |
|
2011-07-07, 10:14 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har precis tagit över ansvaret för en hotellhemsida, där tidigare person som jobbat med detta kopierat hela designen från ett annat hotell i samma kedja. I och med detta har en viktig funktion på hemsidan blivit lite felaktig och jag har för lite kunskap inom javascript för att kunna rätta till det. Har upptäckt att datumen i rullisten, för att boka hotell, inte uppdateras efter dagens datum, utan jag måste själv gå in och byta plats på <selected>. Meningen är ju såklart att det automatiskt ska vara dagens datum som är "selectat". Kan ni hjälpa mig med detta?
Här hittar ni källkod till endast sökrutan: http://www.waxnashotel.se/test_hotellsok.html Javasriptet finns på: http://www.waxnashotel.se/js/hotelsearch.js Kan tänkas att det är fler Javascripts som tillhör sökrutan som är felaktiga, ni ser detta i källkoden i så fall. Vore oerhört tacksam om någon kunde fixa till detta "lilla" problem så fort som möjligt! Mvh Jennifer |
||
Svara med citat |
2011-07-07, 11:44 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sätt rätt datum från server-sidan istället.
Om du nu vill/måste göra det med js är det ju enkelt hämta dagens datum i javascript med Date-objektet och uppdatera din select. Lägg in följande kod antingen efter sidan laddats klart eller iaf under html-koden där selecten finns. var today = new Date(); document.getElementById('arrivalDay').selectedInde x = today.getDate(); Hoppas du inte har ansvaret för kodningen av sidan, då hade jag varit rädd Det läses in massa css och js som inte existerar på servern, bör du kolla upp. Senast redigerad av nosnaj den 2011-07-07 klockan 12:02 Anledning: la till kod, sägs ju att man bör vara snäll. |
||
Svara med citat |
2011-07-07, 14:09 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Hur lägger jag in koden? Får det inte att funka... *harkel* Haha, nej det är verkligen inte jag som kodat, har bara tagit över ansvaret från någon annan som lämnade mig i detta virrvarr av koder! Allting är såpass rörigt att jag bara låtit det vara som det är än så länge, huvudsaken är att sidan fungerar.. Ska dock försöka ta tag i det hela snart, måste bli ordning både i alla hemsidors källkoder och på skrivbordet i datorn (herregud, ingen som helst systematik! Jag ska vara glad om jag hittar rätt fil till rätt sida.. ;S) Senast redigerad av JeZZifelt den 2011-07-07 klockan 14:11 |
||
Svara med citat |
2011-07-07, 16:48 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du lägger in koden i en script-tagg på samma sida som formuläret finns.
<script> //här ska koden in som du fick </script> |
||
Svara med citat |
2011-07-07, 20:09 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Glöm inte att ta bort mellanslaget i selectedIndex (mellan e och x).
|
|||
Svara med citat |
2011-07-08, 08:50 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det var precis vad jag gjorde, men det fungerar ändå inte för mig.. :/
|
||
Svara med citat |
2011-07-08, 09:22 | #7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
<select id="arrivalDay" name="arrivalDay" onchange="changeOfMonth(this)" style="margin-right:4px;" class="Book_A_Room"> <script> var today = new Date(); document.getElementById('arrivalDay').selectedInde x = today.getDate(); </script> |
|||
Svara med citat |
2011-07-08, 10:02 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2011-07-08, 11:02 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har insett ännu ett problem... När man fyller i datumen "följer inte de med" till book.bestwestern.com som är själva bokningssidan och den har jag absolut inget ansvar för, så där har jag ingen möjlighet att ändra något. Usch, vad less jag blir på att det aldirg fungerar! Hur svårt kan det vara?
|
||
Svara med citat |
2011-07-08, 11:47 | #10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag hade använt PHP för att kolla vad dagens datum är.
PHP-kod:
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|