FAQ |
Kalender |
|
2012-04-20, 16:29 | #1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=s-zG8C45DJM
mycket diskussioner kring detta på facebook. kul att se vad ni på wn tycker. jag har mina åsikter om detta men väntar med att skriva tills andra fått chansen |
|||
Svara med citat |
2012-04-20, 16:44 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Alla vet ju att västtrafik biljettkontrollanter har gjort så många brott i sitt agerande att det skulle blivit över 10 års fängelse för dom om dom hade blivit dömda för alla sina brott.
Folk är dock väldigt okunniga vad som gäller lagar och driver inte det i domstol, bättre ringa polisen och låta dom komma. Sedan be polisen beslagta övervakningsfilmen från spårvagn för använda som bevis i rätten. Man ska lägga till att envarsgripande får endast ske om det är bestyrkt (Att tro att någon har begått ett brott funkar inte), att inte vissa biljett är inte ett brott. Med andra ord kan dom aldrig bevisa om du har biljett eller inte, alltså kan dom aldrig använda envarsgripande. Senast redigerad av patrikweb den 2012-04-20 klockan 16:49 |
||
Svara med citat |
2012-04-20, 16:55 | #3 | ||
|
|||
|
Det jag hoppas någon gång att ett par starka personer köper biljett men vägrar visa dom i biljettkontroll. Om dom vägrar släppa dom så använder du rätten till nödvärn och bryter lite ben på kontrollanterna.
Sedan gör man så några gånger till dom lär sig att om dom själva försöka missbruka lagen så ska man själv missbruka lagen och bryta deras ben då och då. |
||
Svara med citat |
2012-04-20, 16:56 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Så vitt jag har förstått så har biljettkontrollanterna ingen rätt att hålla kvar en person. I så fall har de själva begått brott i detta fall, bra att de filmades med bra bildkvalitet i så fall så att de kan avskedas och fällas.
Med det sagt så tycker jag man måste bli hårdare mot de som åker utan att betala för sig och kontrollanterna bör ges rätten att hålla kvar en person. Alla som åker måste betala för sig, svårare än så är det inte. Alternativet är att finansiera kollektivtrafiken helt och hållet med skattemedel men det tror jag inte är realistiskt i dagsläget. Det är uppenbarligen det alternativet patrikweb indirekt förespråkar här i tråden trots att han inte vill betala en krona i skatt
2012-04-21, 09:43 | #5 | |||
|
||||
|
Citat:
Jasså? Vad jag vet ingår fängelse i straffpåföljden och då gäller sk. envarsgripande. Se "Bedrägligt beteende". Lagrummen är Rättegångsbalken 24 kap. 7 § och 9 kap 2 § 2 st Brottsbalken. Senast redigerad av Westman den 2012-04-21 klockan 09:46 |
|||
Svara med citat |
2012-04-21, 12:18 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jo, fast för envarsingripande måste de vara väldigt säkra på att ett brott har begåtts. Olaga frihetsberövande är ett allvarligt brott och därför kan man inte hålla fast människor hur som helst. Misstanke räcker inte. Man kan inte hålla fast någon för att det ser ut som att den plankade.
Kontrollanterna har inga som helst extra befogenheter utöver de övriga passagerarna. Hade envarsingripande gällt hade vem som helst (en var) kunnat hålla fast vem som helst som vägrat visa upp giltigt färdbevis. |
||
Svara med citat |
2012-04-21, 17:53 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Olaga frihetsberövande är ett allvarligt brott, men "den som med laga rätt griper" har ju inte gjort sig skyldig till olaga frihetsberövande... Med detta sagt vill jag inte ta ställning i detta enskilda fall (har ingen kunskap om upprinnelsen till händelsen och vet ej hur det konstaterats att passageraren saknat giltigt färdbevis), men om kontrollanterna uppfattat att passageraren inte betalat för sig så har de ju inte gjort något olagligt i gripandedelen och dessutom, om den gripne sätter sig till motvärn, får de använda våld för att kvarhålla den gripne. Kontrollanterna har dessutom befogenhet att fråga om färdbevis, men saknar befogenhet att enbart på grund av vägran att visa färdbevis gripa någon. Var och en saknar dock befogenhet att kontrollera färdbevis, men har lika stor rätt att gripa den som begår ett brott på vilket fängelse KAN följa (att det sällan gör det spelar ingen roll i lagens mening).
2012-04-21, 19:56 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men detta är något jag stör mig väldigt mycket på. Dvs att man har en straffskala för att få ta till tvångsåtgärder fast det i praktiken inte någonsin döms ut detta straff. Samma sak gäller ringa narkotikabrott där fängelsestraff finns med i straffskalan för (miss)brukare för att ge polisen rätt att "tvångskissa" misstänkta som påtryckningsmedel. Dvs ett sätt att kunna straffa misstänkta eller jobbiga personer utan beviskrav. Detta är ett felaktigt sätt att hantera ett rättssystem, där man bara skapar straffsatser för att kringgå avgränsningen av tillåtna tvångsåtgärder. |
|||
Svara med citat |
2012-04-22, 09:15 | #9 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2012-04-22, 20:47 | #10 | ||