Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Från colo till cloud

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-15, 08:30 #1
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
Question Från colo till cloud

Hej på er!

Jag sitter i valet och kvalet vad gäller flytt från colocation av tre egenägda servrar till någon form av cloud-tjänst.

Det finns ju en hel drös med dessa utanför Sveriges gränser, men då vi driver en webbplats som riktar sig enbart till svenska kunder så är detta inte av intresse.

De två företag jag hittat som erbjuder detta i Sverige är GleSYS och City Network (City Cloud). Finns det fler, och vilka rekommenderar ni (med en bra balans mellan pris, prestanda, tjänster och tillgänglighet) och varför?

Tack på förhand
mekwall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 08:47 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
vad jag märker att många kör är "stor dedikerad server (mycket hårdvara)"
och sedan splittar denna i delar till VPSer.
Då är det precis som att hyra en delad dedikerad server.

Många har inte HA lösningar som gör att om den dedikerade servern dör så finns din site fortfarande kvar.
Och jag antar att det är just DET du vill ha med att betala för CLOUD..

om en dedikerad dör i "molnet" så ska inte någon service sluta funka (för då är det inte cloud, vad folk än vill kalla det..).

så var noga med att få reda på detta.
De skriver sällan vad deras CLOUD är.
de säger fina o fluffiga ord men förklarar väldigt sällan mer i detalj hur platformen fungerar.

när jag säger "de" så menar jag "cloud" leverantörer generellt .
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 08:54 #3
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
vad jag märker att många kör är "stor dedikerad server (mycket hårdvara)"
och sedan splittar denna i delar till VPSer.
Då är det precis som att hyra en delad dedikerad server.

Många har inte HA lösningar som gör att om den dedikerade servern dör så finns din site fortfarande kvar.
Och jag antar att det är just DET du vill ha med att betala för CLOUD..

om en dedikerad dör i "molnet" så ska inte någon service sluta funka (för då är det inte cloud, vad folk än vill kalla det..).

så var noga med att få reda på detta.
De skriver sällan vad deras CLOUD är.
de säger fina o fluffiga ord men förklarar väldigt sällan mer i detalj hur platformen fungerar.

när jag säger "de" så menar jag "cloud" leverantörer generellt .
Tack för dina råd och tips! Kommer självklart att ta reda på exakt vad vi får innan vi gör valet att flytta, men det är precis som du säger, vi är ju ute efter en närmast 100%-ig lösning som är enkel att administera och där vi slipper bry oss om hårdvara, uppgraderingar, risk för nertid osv. och det är därför en molntjänst är väldigt attraktiv.

Hoppas på att det finns folk här som har erfarenhet av dessa tjänster, och som vill dela med sig av denna. Sen vet jag ju att både folk från GleSYS och City Network sitter på dessa forum - vilket alltid är positivt.
mekwall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 08:54 #4
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Finns det egentligen definierat vad en cloudserver ska innebära? Det är ju väldigt stor skillnad på Amazons tjänst och Glesys t.ex..
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 09:02 #5
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av jomper Visa inlägg
Finns det egentligen definierat vad en cloudserver ska innebära? Det är ju väldigt stor skillnad på Amazons tjänst och Glesys t.ex..
Så som jag definerar en moln/cloud-tjänst är ett kluster av dedikerade servrar som kör en viritualiseringsplattform. Molnet som sådant ska alltid vara aktivt och fullt fungerande även om några av servrarna i klustret havererar, och det ska enkelt kunna utökas/uppgraderas med flera/nyare dedikerade servrar för att öka kapaciteten. Sen hur det övriga tillämpas spelar väl egentligen inte så stor roll. Eller är jag helt ute och cyklar?
mekwall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 09:01 #6
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Sedan ska du kolla på tjänster i Europa som helhet.
Allt för många stirrar sig helblinda på "svensk site ska ligga i Sverige".

Om det går snabbt för en svensk att surfa på siten så spelar det inte någon roll om den är i Stockholm, Frankrike, Göteborg, Holland, Storbritannien.

Skillnaden på en newyork server och en fransk server är dock så det börjar bli värt det att ha den inom Europas gränser!
Många småfiler på sidan som tex många små bilder då är USA server absolut avskyvärt :P.

Självklart så håller inte svenska leverantörer med .


Men om du ska va rakt på.
Vad är det du vill ut av den tjänst du önskar dig?
Och hur viktig är varje del i dina önskningar/krav?
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 09:14 #7
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
Sedan ska du kolla på tjänster i Europa som helhet.
Allt för många stirrar sig helblinda på "svensk site ska ligga i Sverige".

Om det går snabbt för en svensk att surfa på siten så spelar det inte någon roll om den är i Stockholm, Frankrike, Göteborg, Holland, Storbritannien.

Skillnaden på en newyork server och en fransk server är dock så det börjar bli värt det att ha den inom Europas gränser!
Många småfiler på sidan som tex många små bilder då är USA server absolut avskyvärt :P.

Självklart så håller inte svenska leverantörer med .


Men om du ska va rakt på.
Vad är det du vill ut av den tjänst du önskar dig?
Och hur viktig är varje del i dina önskningar/krav?
Detta har du sjäklvart rätt i. Vill dock tillägga att det för oss inte enbart handlar om vart våra besökarna kommer ifrån. Vi som bolag känner oss tryggare i famnen på ett annat svenskt bolag. Det blir helt enkelt lättare att föra en dialog. Att utöka sökområdet är självklart ingen dum idé, men det medför också att beslutsfattandet tar längre tid då det finns fler tjänster att jämföra.

Vi har som sagt i dagsläget tre dedikerade servrar som står colocation i en serverhall i Göteborg. Vi är nöjda med driften och har haft väldigt lite nertid. Däremot så börjar servrarna få några år på nacken, och operativsystemet är av äldre variant. Vi behöver snart uppgradera, vilket i jämförelse med molnbaserad hosting, kommer att te sig som en logistisk mardröm.

Vi vill helt enkelt bibehålla samma prestanda vi har idag, men göra det lättare att uppgradera och administera maskinerna.
mekwall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 09:23 #8
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av mekwall Visa inlägg
Detta har du sjäklvart rätt i. Vill dock tillägga att det för oss inte enbart handlar om vart våra besökarna kommer ifrån. Vi som bolag känner oss tryggare i famnen på ett annat svenskt bolag. Det blir helt enkelt lättare att föra en dialog. Att utöka sökområdet är självklart ingen dum idé, men det medför också att beslutsfattandet tar längre tid då det finns fler tjänster att jämföra.

Vi har som sagt i dagsläget tre dedikerade servrar som står colocation i en serverhall i Göteborg. Vi är nöjda med driften och har haft väldigt lite nertid. Däremot så börjar servrarna få några år på nacken, och operativsystemet är av äldre variant. Vi behöver snart uppgradera, vilket i jämförelse med molnbaserad hosting, kommer att te sig som en logistisk mardröm.

Vi vill helt enkelt bibehålla samma prestanda vi har idag, men göra det lättare att uppgradera och administera maskinerna.

Det låter som ett vettigt och ansvarsfullt sätt att se på den framtida migrationen tycker jag.
Mer sådant . Många kräver gudagåvor och vill samtidigt inte tänka på hur de ska försöka komma nära :P.

Har ni lagt upp en tidsplan för hur detta ska gå?

Tänk på lite saker som "säsong" för siten i trafik.
Vissa siter har säsong som varierar under ÅRET (högt eller lågt på sommaren är ganska vanligt beroende på tema på site).
Vissa siter har att helgen är det helt dött.
Andra siter har tisdag, onsdag, torsdag dött..

Lite sådant så ni gör en smärtfri flytt. efter hundratals flyttar så är man med om mycket strul :P.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 09:56 #9
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
mekwall mekwall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
Det låter som ett vettigt och ansvarsfullt sätt att se på den framtida migrationen tycker jag.
Mer sådant . Många kräver gudagåvor och vill samtidigt inte tänka på hur de ska försöka komma nära :P.

Har ni lagt upp en tidsplan för hur detta ska gå?

Tänk på lite saker som "säsong" för siten i trafik.
Vissa siter har säsong som varierar under ÅRET (högt eller lågt på sommaren är ganska vanligt beroende på tema på site).
Vissa siter har att helgen är det helt dött.
Andra siter har tisdag, onsdag, torsdag dött..

Lite sådant så ni gör en smärtfri flytt. efter hundratals flyttar så är man med om mycket strul :P.
Vi har en bra kontakt med vår nuvarande host, så jag ser inget problem i att de ska kunna hosta oss tills dess att vi har fått igång allt på en molnbaserad tjänst. De kan som sagt inte erbjuda oss det vi söker, så det finns inga "hard feelings".

Min plan är att sätta upp allt i förväg, flyttar domäner till nya hosten men bibehåller pekningen till de gamla IP-adresserna. När vi väl fått allt att springa på som det ska så pekar vi om dem till nya IP-adresser, och hos den gamla hosten kan man då t.ex. sätta upp en temporär sida som informerar om flytten och kanske t.o.m. skicka vidare till någon subdomän som man sett till att peka om i förväg (för de som använder sig av långsamma DNS:er).

Vi har som minst trafik under nattetid på veckodagarna, så planerar att göra flytten under natten på t.ex. en månadg. Jag tror väl att jag täcker upp de flesta problem om jag gör enligt ovanstående. Även om det skulle innebära att vi drar över deadline, så skulle det inte medföra någon nertid.

Något att tillägga?
mekwall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 11:17 #10
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Kan finnas en poäng att flytta din databas i förväg innan ompekningen, så slipper du jobba med två olika databaser på två olika ställen. Eller att sätt upp en replikerande server om du inte tål någon nertid alls och är extremt känslig för dataförluster
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017