FAQ |
Kalender |
|
2010-03-14, 00:01 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag använder skriftliga avtal i digitalt format. Skickar över avtal till klienten, han skriver ut, signerar skannar och skickar tillbaka.
I ett fall har jag sett att klienten har öppnat PDF filen i Photoshop, lagt till en bild av sin signatur och sedan sparat filen. Alltså INTE skrivit ut, signerat avtalet och sedan skannat och skicka tillbaka. Är det verkligen ett giltigt avtal om det skulle bli någon form av tvist? För öppnar man PDF filen så ser man att det ligger en signatur som ett lager där, vilket i teorin vem som helst skulle kunna lägga dit. |
||
Svara med citat |
2010-03-14, 00:05 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns ju olika former av avtal och vissa saker måste skrivas under och till och med bevittnas för att vara giltiga, men de allra flesta normala avtal är egentligen giltiga oavsett om de ingåtts muntligen eller skriftligen, så för att svara korrekt på din fråga måste du väl berätta vad det för något du avtalar om.
2010-03-14, 09:18 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-03-14, 14:51 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det rör sig om lite större summor, flera hundratusen till flera miljoner kr. Internationella affärer. Är lite ny på området, ska lyssna med en advokat hur jag gör. |
||
Svara med citat |
2010-03-14, 21:47 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
Svara med citat |
2010-03-14, 10:39 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett grundkrav är givetvis att det ärrätt person som avtalet ingåtts med.
Man kan inte förfalska sin egen namnteckning, men om man använder någon annans namnteckning så är det en förfalskning dvs urkundsförfalskning. Vill du ha större säkerhet så kan du kräva egenhändig namnteckning i orginal, då måste man skriva under med svårutplånlig skrift. Så det är mao upp til dig hur stort bevisvärde du vill ha i avtalet. |
||
Svara med citat |
2010-03-14, 11:33 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker alltid det känns bättre med egenhändiga namnteckningar. Använder aldrig scannade dokument.
2010-03-14, 17:14 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det intressanta är att många inte gillar digitala avtal på det sättet, men om han istället skrivit ut och faxat pdf-filen till dig så hade många sett det som helt ok. Återkom gärna om vad advokaten säger.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2010-03-16, 08:34 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2010-03-17, 17:53 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
När vi ändå är inne lite på ämnet så vill jag fråga vad det finns för smidiga lösningar för att skriva under avtal på distans? Någon som har något bra sätt?
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|