FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur gör ni andra med bokföring av Facebook annonsering? Har inte tänkt så mycket på det innan, men det är dags att lämna iväg redovisningen nu.
Deras sk "invoice" specar inte vem köparen är och det finns ingenting som identifierar att det faktiskt är jag som är kunden. Vad kommer min revisor att säga om detta? Hur blir det med moms? Facebook är registrerat i USA, ingen moms är specificerad. Är det dags för fiktiv moms då? 30 fakturor i månaden känns fånigt. Kan man bokföra alla i "ett svep" om man gör en sammanställning/fakturajournal? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nej, du kan inte hitta på moms. Det måste stå moms specificerat på kvittot.
Du gör väl som du vill. Skriv på verifikatet vad det är som avses. Ett verifikat är inget juridiskt bindande dokument. Det är en anteckning som du har i din bokföring. Alltså, du behöver inte "bevisa" på verifikatet att du är kunden... om nu inte det framgår. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Fler som har synpunkter på detta?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag bokför en fiktiv moms på Facebook Ads och bokför i dagsläget varje verifikation, vilket är ett riktigt slavgöra då de brukar debitera varje dag. Löste du det med en månadssammanställning eller liknande? Det skulle bli smidigare men samtidigt tycker jag mig ha bättre koll på allt när jag kan följa flödet i mina verifikationer med transaktionerna på mitt företagskonto...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Efter en hel delefterforskningar och redovisningsmänniskors inblandan har jag kommit fram till:
* Man ska inte bokföra fiktiv moms, eftersom det är från USA. Fiktiv moms förekommer bara inom EU tydligen. * Det är inga problem att bunta ihop och bokföra allting 1 gång / månad. Vill man göra det extra snyggt skaffar man ett KREDITkort och bokför alla transaktioner mot kortfakturan. * När vi fakturerar kund för själva medieutrymmet ska vi lägga på moms och räkna in det i vår omsättning. Finns vissa sätt att komma runt det, om man skulle vilja. * FBs system suger, flera dagar fick jag mail att de dragit 0 SEK från mitt kort, men de drog betydligt mycket mer. Hehe. * FBs "fakturor" är lite tveksamma, men eftersom allting går att spåra och följa *borde* det inte vara några problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Bumpar denna tråd i informationssyfte
- Det framkommer nu vem som är köparen i och med att du själv kan fylla i det i inställningar. - Vad jag förstår så fakturerar/tar facebook från följande adress: Facebook Ireland Limited Hannover Reach, 5-7 Hannover Quay Dublin 2, Irland Momsregnr. IE9692928F - Moms debiteras inte och intygar som ovan att ordna fram ett kreditkort till ditt företagskonto för att enkelt avstämma och kontrollera. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|