Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Binero och åäö .eu adresser

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-30, 11:57 #1
Mahadevaa Mahadevaa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 17
Mahadevaa Mahadevaa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 17
Standard Binero och åäö .eu adresser

Har införskaffat en .eu adress med ett "ä" i, men när jag lägger upp den på bineros hemsida så skapas /xn--pple-1za.eu (bytte adressen till äpple som exempel)

När man knappar in www.äpple.eu i adressen blir man också redirectad till xn--pple-1za.eu
Vet nån hur man går förbi detta? vill ha en seo vänlig lösning om möjligt.

Tack på förhand
Mahadevaa
Mahadevaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-30, 13:04 #2
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Att adressen konverteras till puny code (xn--pple-1za.eu) är helt normalt, bara så du vet. En IDN-domän finns nämligen i två olika "versioner". Åäö-versionen och puny code-versionen (som inte innehåller åäö).

När man knappar in www.äpple.eu så blir man tekniskt sett INTE redirectad till xn--pple.1za.eu då båda två är SAMMA DOMÄN. Svårt att förklara för någon som är ny till IDN-domäner, men när du bygger länkar till din IDN-domän så går det inte att bygga länkar till "äpple.eu" utan du måste bygga länkarna till "xn--pple-1za.eu".

Angående din fråga: jag är inte säker på hur man tar sig förbi det, men om jag inte minns fel så finns det ett wordpress plugin som hjälper dig med det. Gör en sökning på något i stil med "IDN" så får du nog upp ett par intressanta resultat.

Äger själv ett par hemsidor med IDN-domäner, och jag installerade för något år sedan ett plugin som gjorde så att åäö visades i adressfältet. Minns dock inte vad det heter.

EDIT: Anledningen till att det hos Binero skapas en mapp som säger /xn-pple-1za.eu är för att det inte går att använda speciella tecken som åäö hos tjänster som Binero. Du måste därför konvertera äpple.eu till puny code-versionen för att sedan kunna använda den korrekt.

Så är det även hos Google Analytics. Du kan inte lägga in din domän i åäö-format utan du måste konvertera den till puny code först.

Senast redigerad av Sweely den 2010-06-30 klockan 13:07
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-30, 15:12 #3
Mahadevaa Mahadevaa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 17
Mahadevaa Mahadevaa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 17
Tack för snabbt och matnyttigt svar Sweely.

Om jag uppfattat det korrekt så kan jag altså fortsätta med att använda xn--pple-1za.eu och på något sätt (via .htaccess el dyl, kör ej wordpress) ändra så att besökarna ser www.äpple.eu i adressfältet? Sedan bygga alla länkarna till xn--pple-1za.eu med äpple.eu som ankartext?

Kom just att tänka på naturliga länkar; som andra än jag publicerar. Dom måste ju nästan alltid bli äpple.eu efterssom dom inte har en aning om(eller inte orkar kolla upp) vad för puny-code äpple.eu har.

Mvh
Mahadevaa

Senast redigerad av Mahadevaa den 2010-06-30 klockan 15:30
Mahadevaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-30, 16:00 #4
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Ja, du kan fortsätta använda dig av xn--pple-1za.eu och ändra så att besökarna ser äpple.eu i adressfältet. Jag vet dock inte hur man gör då ett wordpress-plugin skötte det hela åt mig. Om det är till någon hjälp för någon så gjorde pluginet att hela länken blev åäö-ig.

I vanliga fall när man publicerar ett inlägg med åäö i så skrivs bokstäverna ut som aao i URL:en. Men med hjälp av detta pluginet så skrevs åäö ut i URL:en. Om det hjälpte i sökmotorerna vet jag inte, men det såg snyggare ut!

Att bygga länkar till xn--pple-1za.eu är samma sak som att bygga länkar till äpple.eu. Den enda skillnaden är att DET INTE GÅR att bygga länkar till äpple.eu. Skriver du in äpple.eu när du kommenterar en blogg så händer det ofta att allt krånglas till på grund av bokstaven ä. Du får således ingen länk till din hemsida. Lämna därför alltid kommentarer med puny code-versionen av din URL (xn--pple-1za.eu).

Och ja, det har du rätt i. När folk länkar till dig så lär dem använda sig av äpple.eu och inte din puny code-version. Personen som länkar till dig lär dock inse att det inte går att besöka din webbsida via länken då många länkar med äåö blir supertrassliga. Ser ut typ såhär: www.xn-e1e2j.ads.12.q2.d.////ADsda.

Det enda som hjälper då är att kontakta personen som länkat till dig, eller att hoppas på att det går att länka på det viset. Funkar inte alltid att länka med åäö, men ibland går det faktiskt.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-30, 17:06 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Om det står punycode eller åäö i adressfältet är upp till webbläsaren, och det kan variera mellan olika toppdomäner. Oavsett vilket så är det punycode som webbläsaren använder i bakgrunden.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-30, 22:52 #6
Mahadevaa Mahadevaa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 17
Mahadevaa Mahadevaa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 17
Tack så jättemycket för svaren, jag känner att jag har mer kött på benen nu samt att jag kommer kringgå en hel del krångel.

Mvh
Mahadevaa
Mahadevaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-01, 00:13 #7
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Ingenting att tacka för. Lycka till!
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017