Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ultimata kontrollpanelen

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-25, 16:10 #1
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Standard Ultimata kontrollpanelen

Alla pratar så mycket om kontrollpanel och fördelar med vissa och nackdelar med andra.
Många menar att Cpanel etc inte är en "riktig" kontrollpanel och stöd för windows saknas ju i de flesta. WSP stödjer väl å andra sidan enbart windowsvärlden och de få som stödjer bägge världarna e ju hutlöst dyra och är dom så bra att do är värda den pengen?

Är det inte snart dags vi skapar en tråd om just kontrollpaneler där alla får säga sitt så webhotellen förstår vad kunderna egentligen önskar?

Vilka krav ställer du på en kontrollpanel?
Vad ser du vara fördelen och vad saknar du på den kontrollpanel du använder idag? Berätta gärna vilken panel du använder idag så man enklare kan sammanfatta det.

Ni som driver webhotell, vad anser ni själva vara bäst resp mindre bra med just era kontrollpaneler? kanske e lättast att berätta om fördelarna, men alla väljer vad dom vill berätta. Finns ju ignet som e ultimat trots allt, alla saker har för och anckdelar i min värld...
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 16:45 #2
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Är det enbart kontrollpaneler för webbhotell som ska diskuteras? Eller är det kontrollpaneler för VPS:er samt dedikerade servrar också?
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 16:48 #3
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Är det enbart kontrollpaneler för webbhotell som ska diskuteras? Eller är det kontrollpaneler för VPS:er samt dedikerade servrar också?
All vettig diskussion är väl rätt?
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 16:52 #4
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Vi har, som många vet, implementerat ett helt nytt system där helt ny kontrollpanel ingår - för inte så länge sedan. Vi hade många kriterier men i mycket stora drag kan man säga att det var tre saker som skulle balanseras mot varandra:

1. Stabilitet
2. Funktionalitet
3. Enkelhet

Stabilitet handlade om allt från klustrat och lastbalanserat under huven - men även att vi kan kontrollera vad som ges hårdvarumässigt. Tex skall en storanvändare inte kunna äta upp allt så att andra påverkas.

Funktionaliteten skulle ligga i framkant men där bassakerna inom domänhantering och webbhotell måste uppfyllas. Att stödja både windows och Linux och göra det enkelt att ha båda samtidigt för olika webbplatser var tex ett måste.

Enkelheten är något som underskattas tror jag. C-panel tex känns rörigt värre för en mindre insatt. Mycket funktionalitet men kanske inte lättast att hantera. Vi anser inte att vi har nått hela vägen här. Mycket är enkelt men flöden sitter inte 100%. Något viktigt måste man klicka för många gånger för att nå tex. Det kan aldrig bli enkelt nog och flödena kan alltid förbättras. Vi har som sagt mer att göra här.

Säkerhet är självklart alltid en faktor och som påverkar viss funktionalitet. Det gäller att välja var man vill dra gränsen.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 17:31 #5
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Då jag använder mig utav dedikerade servrar så utgår detta inlägg om det.

Jag tycker Kloxo är en väldigt bra kontrollpanel för Dedikerade, samt VPS:er om man lätt vill hosta flera hemsidor på samma server.

En sak som jag saknar dock är ett API som man lätt kan leka runt med så att man slipper göra ändringar manuellt. Det tycker jag alla kontrollpaneler borde ha, oavsett vad för paket (webbhotell, vps, dedikerad) kunden har.

Funktioner i ett API för VPS:er samt dedikerade skulle kunna vara att kolla vad för 'load' servern har, memory usage osv. Så att man enkelt kan programmera in vad som servern ska göra om detta händer. Till exempel, load är 1, då vill jag stänga ner de följande processer: x,y,z. Samt att starta dessa när servern inte är lika ansträngd längre.

Att simpelt kunna skapa lastbalanserare och olika slags kluster i kontrollpanelen är väldigt uppskattat.

Saker som borde vara standard, men inte alltid är det är att kunna kontrollera hur mycket trafik man har använt samt utrymme.

Ett plus på kanten är om man kan göra alerts, så att man får sms när vissa saker händer. Så som hög load, nertid etc.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 18:18 #6
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Då jag använder mig utav dedikerade servrar så utgår detta inlägg om det.

Jag tycker Kloxo är en väldigt bra kontrollpanel för Dedikerade, samt VPS:er om man lätt vill hosta flera hemsidor på samma server.

En sak som jag saknar dock är ett API som man lätt kan leka runt med så att man slipper göra ändringar manuellt. Det tycker jag alla kontrollpaneler borde ha, oavsett vad för paket (webbhotell, vps, dedikerad) kunden har.

Funktioner i ett API för VPS:er samt dedikerade skulle kunna vara att kolla vad för 'load' servern har, memory usage osv. Så att man enkelt kan programmera in vad som servern ska göra om detta händer. Till exempel, load är 1, då vill jag stänga ner de följande processer: x,y,z. Samt att starta dessa när servern inte är lika ansträngd längre.

Att simpelt kunna skapa lastbalanserare och olika slags kluster i kontrollpanelen är väldigt uppskattat.

Saker som borde vara standard, men inte alltid är det är att kunna kontrollera hur mycket trafik man har använt samt utrymme.

Ett plus på kanten är om man kan göra alerts, så att man får sms när vissa saker händer. Så som hög load, nertid etc.
Jag tycker att kloxxo är helt värdelöst

Dock så håller jag med dig om det där med API, jag vet att tex SolusVM har ett api man kan använda, men det är nog främst för den som äger hårdvaran.

Vad gäller lastbalanserare och kluster så vill jag minnas (ska inte svära på det) men att vmware har något sånt, men jag är inte säker. Det stora problemet som jag ser det är att det finns ganska få vettigt prissatta lastbalanserare som man kan ändra konfig på utan att behöva starta om tjänsterna.

Hur som. pfSense har en väldigt enkel lastbalanserare inbyggd, man kanske ska erbjuda den som en applicance?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 18:19 #7
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Jag tycker att det finns en poäng i att använda tredjeparts lösningar, likt cPanel då det blir lättare för oss som har flera olika leveratörer att hitta rätt. Men förstår också att detta inte passar alla.

Annars är ju stabilitet mycket viktigt. Så en dåligt konfigurerad cPanel är inte så bra.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 18:22 #8
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Varför tycker du att Kloxo är värdelöst? Tycker det fungerar väldigt bra, vissa grejer som stör mig bara. Tycker Kloxo är betydligt bätte än Webmin till exempel.

SolusVM har ett väldigt dåligt API enligt mig, iaf de funktionerna som jag kan använda mig av på min VPS.

"Current options are: Reboot, Boot, Shutdown and retrieve status.".

Inte mycket användbart där enligt mig. Förutom Boot.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 18:26 #9
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Varför tycker du att Kloxo är värdelöst? Tycker det fungerar väldigt bra, vissa grejer som stör mig bara. Tycker Kloxo är betydligt bätte än Webmin till exempel.

SolusVM har ett väldigt dåligt API enligt mig, iaf de funktionerna som jag kan använda mig av på min VPS.

"Current options are: Reboot, Boot, Shutdown and retrieve status.".

Inte mycket användbart där enligt mig. Förutom Boot.
Jag bara tycker att Kloxxo är dåligt och irriterande att jobba med, har inget direkt att ta på utan bara en känsla jag får, men trivs du med det så kör i vind Jo, men webmin.. eller virtualmin för den delen, det är nog det sämsta crap:et på den här sidan månen. Men jag antar att du kör Kloxo för admin av din maskin? Du kör inte deras virtualiseringslösning?

Jag tror att Solus har ett API för admin: http://wiki.solusvm.com/index.php/API:Admin men som jag sa så var jag osäker på om det var ett API mot kunden eller inte. CityClouds API är ganska najs, allt man kan göra via kontrollpanelen kan man göra via APIt.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 19:20 #10
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Jag bara tycker att Kloxxo är dåligt och irriterande att jobba med, har inget direkt att ta på utan bara en känsla jag får, men trivs du med det så kör i vind Jo, men webmin.. eller virtualmin för den delen, det är nog det sämsta crap:et på den här sidan månen. Men jag antar att du kör Kloxo för admin av din maskin? Du kör inte deras virtualiseringslösning?

Jag tror att Solus har ett API för admin: http://wiki.solusvm.com/index.php/API:Admin men som jag sa så var jag osäker på om det var ett API mot kunden eller inte. CityClouds API är ganska najs, allt man kan göra via kontrollpanelen kan man göra via APIt.
Varför tycker du Webmin/Virtualmin är dåligt. Vore kul att höra en motivering. Själv kör jag med det, men har inte testat så många olika, så kan inte uttala mig om det är bättre/sämre än något annat.

Däremot väldigt lätt att installera, lätt att underhålla och fyller mina behov fullt ut än så länge.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017