FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan.
I min butik har kunden ett val att välja att ta emot sin order som brev. Det står både i köpvillkoren och på utcheckningssidan att om man väljer brev så kan man varken spåra paketet eller att den är försäkrad. I köpvillkoren står det också att vi inte bär ansvar för försvunna försändelser. Det som har skett nu är att kunden påstår att det inte har kommit fram ett paket, om det stämmer vet jag inte heller då det inte går att spåra. Då är min fråga, vem bär ansvaret här? Kunden valde ju själv att ta emot paketet som brev. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är kunden en privatperson kan du inte skriva dig fri från Konsumentköplagen. Där står det att varan anses avlämnad när den är i köparens besittning, det vill säga när den kommit fram. Tills dess har du ansvaret för varan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Han skrev även: Har ni bevis på att ni har sänt försändelsen? Han låter bara väldigt lurig... Kommer ringa upp honom. Hur hade ni löst saken? Vad har jag för val? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tyvärr du får skicka nytt och se till att skicka med REK eller Posten Brev Lätt (spårbart dock ingen ersättning om det försvinner).
Posten är tyvärr duktiga på att slarva bort brevförsändelser. Sen har du också en del kunder som ljuger. Har råkat ut för båda tyvärr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi brukar ta foto på brevet. Vi frankerar med frankeringsmaskin så det är kopplat till företaget. Då går det iallafall bevisa att det har blivit paketerat och frankerat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Nja, i slutändan spelar det ingen roll. Har du inte bevis att det blivit levererat så får du ju ändå stå för det. Du kommer inte runt konsumentköplagen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Menar ni att det räcker med en bild på paketet innan det skickas iväg? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Är det spårbart paket/brev och du kan visa att det har hämtats ut, så har du uppfyllt din del av försäljningen enligt alla spelets regler. Därför är det br att skicka med REK, Skicka Lätt, DHL eller Schenker. Varubrev uppfyller inte kraven.
Nej, det gör det inte. Bevisbördan är på dig att det har levererats och inte bara skickats. Ett skickat brev betyder inte ett levererat brev. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|